Як джинсували місцеві телеканали в червні-2012

Регіональні телеканали в червні робили джинсу для політиків на дітях та на крові. Проаналізовано новини на телеканалах Криму («Неаполь», ДТРК «Крим», Чорноморська ТРК), Львова (ЛОДТРК, ZIK, ТРК «Люкс»), Харкова (ХОДТРК, 7 канал, Simon).

Методологія проведення моніторингу новин на місцевих телеканалах аналогічна методології проведення моніторингу новин на загальнонаціональних каналах. Її викладено тут.

Матеріали з ознаками замовності (цензури)

Журналісти досліджуваних регіональних каналів у перший місяць літа суттєво відступили від професійних стандартів.

А кримські телеканали продовжують лідирувати за кількістю сюжетів з ознаками замовності.

Кількість сюжетів з ознаками замовності, тобто джинси, на кількох каналах сягнула непристойних позначок. Антирекорд встановив ТК «Неаполь», де 42% від усіх сюжетів, імовірно, були оплачені або видані з порушенням журналістських стандартів за чиїмось наказом (звісно, це лише припущення експертів).

На інших досліджених каналах підозрілих сюжетів також більше, ніж у попередні місяці моніторингу.

В середньому на кримських телеканалах практично кожен третій аналізований матеріал містить ознаки замовності. Порівняно з травнем, в ефірі Державної телерадіокомпанії«Крим» та телерадіокомпанії «Неаполь» кількість підозрілих матеріалів зросла практично вдвічі.

На Львівщині найбільше новинних сюжетів з ознаками замовності вийшло в ефірі Львівської державної телерадіокомпанії (ЛОДТРК) – із 35 матеріалів у дванадцяти було помічено джинсу. Тобто кожен третій сюжет виглядає так, ніби журналістам заплатили за вихід матеріалу в ефір (що заборонено низкою Законів України) або змусили видати. Настільки великої кількості сюжетів, у яких були помічені ознаки заможності, за 5 місяців моніторингу медіаексперти не фіксували. В травні відсоток таких матеріалів на ЛОДТРК становив скромних 14%. Редакції новин приватних телекомпаній Львівщини джинсували скромніше.

Редакції харківських регіональних телеканалів, вочевидь, енергійніше відбивалися від потенційних замовників піар-матерілів. Показники наявності джинси в ефірі нижчі, ніж у колег із Криму і Львівщини. Однак і тут глядачам довелося споживати неякісний новинний продукт. Зокрема, в ефірі 7-го каналу кожен п’ятий сюжет викликає серйозні підозри у замовності.

Огляд ключових суспільно-політичних тем, поданих каналами з ознаками замовності (цензури)

Червнева джинса на регіональних телеканалах вражає не тільки кількістю, а й темами, на яких вирішили попіаритися замовники. Львівські політики не посоромилися і, ймовірно, «простимулювали» свою присутність у сюжетах про жертв сталінських репресій (хоча доказів в авторів дослідження, звісно, немає). До історій про людські трагедії журналісти зовсім необґрунтовано припасували імена ймовірних кандидатів у депутати Ярослава Дубневича й Андрія Лопушанького. Нижче уривки з двох сюжетів одного випуску новини ЛОДТРК від 25.06:

Сюжет №1. «Вікторія Іваскевич, кореспондент: Вже згодом пані Марія дізналась, що це пекло називається Саліна. Колись соляна шахта стала знаряддям вбивств НКВДистів. Комісари ховали тут негодних сталінському режиму людей. Громадський діяч та меценат Андрій Лопушанський народився та виріс у Добромилі. То ж про Саліну і те, що тут відбувалось, чув з дитинства.

Андрій Лопушанський, засновник благодійного фонду: “Ті старожили, які ще були на той час, очевидці цього всього, вони розповідали, як сюди йшли люди здатні до війни, як їх розстрілювали. Вже не хватало патронів, тоді як закончилися патрони, люди не знали куди їх ведуть, то їх ставили, де ми зараз знаходимося, де зараз пам’ятник меморіальний стоїть, так, і просто вже брали молотом били по затилку, люди падали”. 

Вікторія Іваскевич, кореспондент: Точне число жертв ніхто назвати не може. Сіль роз’їдала докази масових вбивств. Останньою краплею для Саліни стало масове захоронення в’язнів Перемишльської тюрми, яку поспіхом ліквідовували перед наступом німців».

Сюжет№2. «Володимир Паучок, місцевий житель: “Ці історії, останні епізоди тих людей постійно переказують. Їх тяжко розказувати, бо то слова застрягають в горлі, як кажуть. Ну от про Олексу Мацієвського. Він мав 46 років, дружину Юльку. Вони так разом господарили. Хата їхня стоїть до нині і цю хату доглядають, там племінники в ній живуть. На ту хату можна подивитися як на живий пам’ятник. Він був війтом, був війтом таким добрим. Ніхто на нього не може сказати щось поганого. Але радянська та ж влада, та система шукала людей, які менш-більш порядні, які можуть бути зразком і сааме цих людей шукала, щоб їх знищити. І от прийшли до того війта. Мовляв, за Польщі був війтом, його треба знищити”.

Юлія Манько, кореспондент: Віддати шану полеглим приїхало чимало людей, серед них і депутат Львівської обласної ради Ярослав Дубневич».

У Криму в атаку на журналістів із їхніми професійними стандартами пішли партії. Особливо помітно «стирчать вуха» замовності в сюжетах про новини з «Фронту змін» (та об’єднаної опозиції) і Партії ветеранів Афганістану на приватних телеканалах «Чорноморська» та «Неаполь». Партії ветеранів Афганістану журналісти примудрялися «співати оди радості» аж у двох сюжетах в одному випуску! Нижче уривки з двох сюжетів випуску новин на ТК «Неаполь» за 25.06.

Сюжет №1. «Николай Аксенов, корреспондент: Сегодня афганцы выходят под знамена своей партии Ветеранов Афганистана. Эта сила стала окончательным политическим определением в канун грядущих парламентских выборов.

Юрий Восюков, председатель КРО Партия ветеранов Афганистана: “Это одна из самых сильнейших организаций в Украине, не только в Украине, я считаю даже в бывшем социалистическом лагере нашем. Поэтому организация оказывает постоянную помощь нашим ветеранам, великой отечественной войны, ветеранам афганской войны”. 

Николай Аксенов, корреспондент: По мнению членов организации, прогресс в работе крымского движения ветеранов стал набирать обороты с того момента, как лидером афганцев полуострова стал Сергей Куницын. Благодаря его активному вмешательству, о ветеранских нуждах услышали во всех коридорах украинской власти». 

Сюжет №2. «Алексей Щерубак, корреспондент: О делах политических. Сергей Владимирович буквально на днях вернулся из рабочей поездки в Россию, где успел встретиться со многими политическими деятелями наших ближайших соседей. Отмечает, выдвижение партии Ветеранов Афганистана на предстоящие выборы там встречают с полным пониманием и поддержкой.

Сергей Куницын, председатель КРОУСВА, 1-й заместитель председателя Партии ветеранов Афганистана: “Что мне понравилось, восприятие партии ветеранов Афганистана на несколько порядков выше, чем я ожидал. Поэтому полное понимание и поддержка, взаимодействие, и то что мы записали в своем манифесте, что мы за вступление в таможенный союз, за решение газотранспортных проблем и вступление в ГТС, за единое гуманитарное пространство, за таможенный союз, это сыграло ключевую роль в плане поддержки нашего движения и моя поезда превзошла мои ожидания”».

Харківські журналісти серед усього розмаїття подій у багатомільйонній області чомусь стежили за спілкуванням двох депутатів із підлітками і геть маленькими вихованцями дитсадочка. Підозрілою видається увага одразу двох телеканалів до пересічної події: депутат подарував велосипед юному мешканцю Харківщини.

«В Песочине прошли соревнования между юными велосипедистами. Самому маленькому участнику велопробега – четыре года. Спортсменам нужно было не только добраться до финиша, но и преодолеть препятствия. В подарок от организаторов велопробега – депутата облсовета Вадима Глушко и общественной организации “Альтернатива” – мальчик получает новый велосипед. Депутат уверен: пробег будет полезным и для тех, кто первым до финиша не доехал».

7 канал того самого дня уважно стежив за тим, що й кому дарує народна депутатка і, ймовірно, майбутня кандидатка в депутати наступного скликання Верховної Ради Ірина Бережна:«Спортивні змагання під патронатом народного депутата Ірини Бережної пройшли між вихованцями 124-го дитсадка. Народний депутат вручила переможцям подарунки – спортінвентар».

Експерти дійшли висновку, що робота з електоратом у дитячих садочках є ноу-хау харківських депутатів, а телеканали активно подають матеріали, які мають ознаки замовності.

Порушення професійних стандартів журналістами

Відносний рівень досягнення каналами професійних стандартів оцінювався за 6-бальною шкалою (6 – досягнуто всі стандарти, 0 – жодного стандарту не дотримано). 6 балів – це інтегральний показник шести стандартів (баланс думок/точок зору, оперативність, достовірність (посилання на джерела), відокремлення фактів від коментарів, точність, повнота представлення фактів). Кожен стандарт окремо оцінюється від 0 до 1, де 1 – вищий показник.

Замовні сюжети журналісти роблять виходячи не з диспозиції професійних стандартів, а із забаганок замовника. Тож очікувати високих показників у дотриманні професійних стандартів, коли третина, а то й більша частка випуску регіональних новин у червні складається з замовних сюжетів, не доводиться.

У червні жоден із регіональних телеканалів не набрав більше 4 балів. Найкращі показники щодо дотримання стандартів витримують харківські телеканали, найгірші – кримські.

Найбільше проблем із дотриманням професійних стандартів має ТРК «Неаполь».

Телеканали Криму. Падіння професійності журналістів у червні експерти відзначили на всіх трьох досліджуваних телеканалах Криму.

Зокрема, червневий інтегральний показник дотримання шести базових стандартів інформаційної журналістики ДТРК «Крим» – 3,52, тоді як у травні він становив 3,97ТРК «Чорноморська» у травні мала показник 4,38, у червні – вже 3,93. Найнижчим є показникТРК «Неаполь», який знизився на чверть, упавши нижче квітневого рівня – 3,04, тоді як у травні він становив 4,16. Середній показник для трьох каналів у порівнянні з травнем знизився з4,17 до 3,50.

Найпроблемнішим є стандарт балансу думок: найгіршою тут є ситуація ТРК «Неаполь», для якої показник дотримання цього стандарту становить 0,17. Дещо кращою є ситуація в новинах ДТРК «Крим» (0,34) та ТРК «Чорноморська» (0,40). Середній показник дотримання цього стандарту становить 0,30 – він майже вдвічі нижчий, ніж минулого місяця. Такий самий показник (0,30) має стандарт повноти представленої інформації з теми – тут найгіршою є ситуація в ДТРК «Крим» (0,22), позаяк значна частина матеріалів цієї телекомпанії являють собою короткі піар-повідомлення, щось на зразок телевізійних прес-релізів про діяльність влади. Ось яскравий приклад такого телевізійного прес-релізу про голову Верховної Ради АРК Костянтинова (сюжет ДТРК від 25.06), в якому журналісти не пошкодували компліментів для посадовця. Ще пару портретних штрихів і вийшов би ідеальний текст для газети шлюбних оголошень:

ДТРК «Крим» 25.06

«Галина Резникова, ведущая: Председатель Верховной рады автономной республики Крым Владимир Константинов встретился с коллективом редакции газеты «Крымские известия» и студентами и практикантами. А так же провел открытую телефонную линию. 

Виктор Косса, корреспондент: В этот день спикер крымского парламента ответил на все интересующие аудиторию вопросы. А их тематика была максимально разносторонней. Это и языковая политика, изменение избирательной системы, обеспеченье крымчан социальными сортами хлеба, поставки льготных медикаментов для ветеранов и пенсионеров в аптеки, и даже футбол. А конкретно – чемпионат Европы, проходящий в эти дни в Польщу и Украине. Ни один из вопросов спикер не оставил без внимания. Так как считает прозрачность и есть одним из главных критериев работы. 

Виктор Константинов, Председатель ВР АРК: “Сегодня мы должны сами искать решение этих проблем. И это испытание удалось. Мы найдем решение, будем жить вечно, не найдем. Значит, будущего у нас нет. Но мы занимаемся этим поиском активно этих решений”. 

Кроме того, у ответа читатели газеты могли увидеть председателя парламента не только чиновника, но прежде всего человека. Владимир Константинов пояснил, что для него значит настоящая дружба, как предпочитает проводить отпуск, а также рассказал, какие фильмы любит смотреть».

Найкраще ж кримські журналісти в червні дотримувалися стандарту достовірності: інтегральний показник становив 0,81. Найкраще з посиланням на джерела у ТРК «Чорноморської» (0,87) і ДТРК «Крим» (0,82), дещо гірше – у ТРК «Неаполь» (0,75).

Львівські телеканали. Найгірше в червні львівськими журналістами було дотриманостандарти достовірності та балансу думок.

Журналісти всіх львівських телеканалів у третині матеріалів не вказували бекґраунду та посилання на першоджерело. Для порівняння в минулому місяці найгірші показники були виявлені щодо стандартів «повнота представлених фактів» та «достовірність».

Найкраще редакції цього місяця дотримувалися двох журналістських стандартів:оперативність подання інформації й точність подання інформації. Журналісти вчасно висвітлювали події Львівщини та не плуталися у наведених фактах.

Харківські телеканали. За оцінками з дотримання всіх шести стандартів у червні, як і у травні, найвищий показник має телеканал Simon – 3,96, на другому місці 7 канал – 3,93, на третьому – ХОДТРК – 3,88.

Харківські журналісти, як і їхні колеги з досліджуваних регіонів, найбільше хибували у критеріїбалансу думок і точок зору у сюжетах. Середній бал усіх телеканалів за цим показником –0,49. Телеканали ХОДТРК і 7 канал хоч і мають найвищий бал у цій категорії, але порівняно з максимальною оцінкою їхня так само критично низька – 0,54.

Критерієм, який наближається до ідеалу, в червні виявився стандарт достовірності (посилання на джерела). Телеканал Simon подавав глядачу найбільш достовірні новини, внаслідок чого отримав оцінку 0,84, а середній бал трьох телеканалів у цій категорії – 0,78.

Наталя Соколенко, «MediaSapiens»

Print Friendly

По темі

Поділитись

About Author

lera.lauda