Останній тиждень: «чорнуха» на межі істерики

Моніторинг — 02 листопада 2014

Мочать Коломойського, Садового, Ляшка, Шевченка, Яценка та інших. Порушення стандартів інформаційної журналістики в новинах каналів «Інтер», «1+1», СТБ, ICTV, «Україна», 5-й та Перший національний 20-25 жовтня 2014 року.

У тиждень, що передував парламентським  виборам-2014, концентрація замовних матеріалів у телевізійних новинах сягнула апогею. Конкуренцію партіям-важковаговикам почали складати кандидати-мажоритарники, які не пошкодували грошей на всеукраїнський ефір. Дуже часто в новинах «Інтера»,  ICTV, СТБ та «України» виходили ідентичні за змістом і дуже схожі за формою повідомлення про учасників передвиборних перегонів.

20 жовтня, понеділок

Головні теми дня – вибух газу в Донецьку та інші події на Донбасі, а також засідання Верховної Ради.

У сюжетах «1+1» невиправдано використані коментарі кандидатів у народні депутати Анатолія Гриценка (матеріал про приватизацію шпиталю), Сергія Міщенка (про спрощення процедури отримання спадщини) та Андрія Шипка (про новий медичний прилад для нікопольської лікарні). В усіх випадках скидається на те, що «засвітити» кандидата й було метою матеріалу. Сюжет про тренувальні майданчики на Львівщині так само показаний, схоже, лише для того, щоб у позитивному світлі показати кандидата від «Самопомочі» Семена Семенченка.

Натомість, кандидату-мажоритарнику з Житомирщини Володимиру Пехову дісталась у «ТСН» порція чорного піару: «Стара пісня на новий лад. 64-й округ на Житомирщині – черговий регіон, де під маскою патріотів до влади рвуться одіозні представники режиму Януковича. Місцеві активісти переконані: соратник президента-втікача Володимир Пехов працює за налагодженою схемою – підкуп, брехня, залякування та напади тітушок. Мої колеги проїхалися Поліссям, щоб перевірити ці закиди». Матеріал не має балансу думок та сипле звинуваченнями: «А от з незгодними Володимир Пехов розправляється жорстко. Автомайданівці планували провезти безневинну акцію – опустити в смітник картонну копію регіонала. Але коли активісти зустрілися, щоб обговорити майбутній перформенс, їхні машини атакували».

А черговий матеріал, спрямований проти Олега Ляшка, прирівнює лідера Радикальної партії до Януковича: «Команда Ляшка наслідує Януковича у боротьбі зі свободою слова та намагається вимкнути 1+1 з ефіру. […] Цей судовий позов є не першою спробою команди Ляшка реанімувати практики попередніх часів, коли вільним медіа блокували можливості для висвітлення політичних подій, окремих політичних партій та їхніх лідерів. Цікаво, що пан Юраков заперечує спільність бізнес-інтересів з родиною колишнього президента Януковича, але водночас застосовує методи минулої команди у розправах з незалежними медіа». Балансу в цьому насиченому оцінковими судженнями матеріалі немає.

У новинах ICTV поспіль ідуть два матеріали з ознаками замовності, вигідні Блоку Петра Порошенка:

1) «Декілька десятків таких бордів з’явилося на 24-у виборчому окрузі у Дніпропетровську. На перший погляд він не викликає сумнівів чи підозр. Вадим Гетьман, кандидат від Блоку Порошенка. Втім, в обласному виборчому штабі політсили про такого кандидата нічого не чули», «Звісно, така технологія на руку кандидату. Оскільки Петро Порошенко на президентських виборах впевнено переміг на Дніпропетровщині. Втім, за таку маніпуляцію кандидата, за чинним законодавством неможливо відсторонити від передвиборної боротьби. Максимум – це попередження без жодних санкцій. Тож експерти закликають виборців бути уважними».

2) «Активна патріотична українська молодь сьогодні зібралась на установчий з’їзд молодіжного Блоку Петра Порошенка. Більшість з учасників громадської організації – молоді партійці, які пройшли через Євромайдан і нині допомагають армії. Саме така молодь – майбутнє української політики – впевнений радник президента Микола Томенко. За його словами, після парламентських перегонів будуть місцеві вибори. Тому на часі підготувати молодих компетентних кандидатів для місцевих органів влади». Матеріал із таким самим змістом зявився цього дня й на СТБ.

Віддавши належне владі, «Факти» показали поспіль три рекламні сюжети опозиційних політсил:

1) «Опозиційний блок»: «Мы защитим семьи пенсионеров, малоимущих. Мы вернем людям уверенность в завтрашнем дне. Мы будем бороться за каждую семью, которую забыла сегодня власть. Средства, которые государство должно предоставить украинцам. И за каждую гривну социальных выплат, которую должен выплатить госбюджет» (Юрій Бойко, лідер партії). Майже ідентичний матеріал зявився цього дня й на каналі «Україна».

2) «Сильна Україна»: «Немедленно нужно вводить этот компенсатор, потому что безусловно, самое страшное что может быть – это новый кризис неплатежей, в связи с тем, что люди должны будут делить свой доход между теплом, оплатой лекарств, или едой. Честно говоря, это сложный выбор, и мне очень жаль, что правительство ставит украинцев перед таким выбором». (Валерій Хорошковський, один з лідерів партії)

3) «Заступ»: «Ми радіємо з того, що ми маємо велику підтримку, що у нас дуже багато наших союзників. І саме головне, я сподіваюся що так і буде, що люди повірили в те, що наша команда – це команда, яка має реальний план, буде робити реальні кроки, що у нашій команді люди, які розуміють що таке хліборобська Україна, і які її проблеми». (Віра Ульянченко, лідер партії). Майже ідентичний сюжет з’явився на СТБ.

У сюжеті «Подробностей» каналу «Інтер» про відкриття санаторію, де лікуватимуть хвороби хребта, без жодних підстав з’являється кандидат від «Опозиційного блоку» Сергій Ларін: «Государство, нынешняя власть ничего не сделала для того, чтобы запустить Славкурорт. Поэтому включился Оппозиционный блок, нашел спонсоров, привлекли волонтеров. И сегодня это спинальный центр вновь запущен. И сегодняшнее правительство вместо того что бы заниматься социальными программами, социальными проектами – они просто уничтожают медицину, уничтожают социальную сферу, уничтожают пенсионеров. Такое правительство должно уйти в от ставку».

Далі у випуску – чергові наїзди на Ігоря Коломойського та його бізнес: «Менее двух миллиардов гривен в казну государства и старый менеджмент у руля “Укрнафты”. Таков итог собрания акционеров госкомпании», «”Укрнефть” закупала различного рода, скажем так, непрофильную продукцию, ферросплавы, у предприятий группы “Приват”, занималась внешнеэкономической деятельностью. То есть таким образом, возможно, из компании выводились определенные средства» (Дмитро Марунич, співголова Фонду енергетичних стратегій), «В итоге формальным главой правления “Укрнафты” остался Питер Ван Хеке. По словам источников в “Нафтогазе”, он уже несколько лет почти не появляется в Украине, получает зарплату – два миллиона долларов в год – а в это время добычу нефти в нашей стране практически полностью контролирует группа “Приват”. И через Нацсовет, где пятеро членов – люди миноритарного акционера, Коломойский может блокировать любые решения». У матеріалі порушені стандарти балансу, достовірності та відокремлення фактів від коментарів.

Окрім Коломойського, б’є «Інтер» по партії «Самопоміч», яка буде об’єктом нападок «Подробностей» до самого дня тиші: «Анатолий Семенюк, бывший служащий департамента управления имуществом Львова, один из тех, кого не напугать даже смертью. Три года назад во время утренней пробежки получил четыре удара ножом от неизвестных. Били профессионально – в почки и сердце. Выжил чудом. И продолжает на основании документов изобличать того, с кем сразу не сработался. Вот – на примере этой виллы столетней давности». І додає коментар Анатолія Семенюка, голови ГО «Солідарність», головного спеціаліста департаменту управління комунальної власності Львова (2004-2007): «За этим стоит грязная сделка Садового – эту виллу передадут на подставную общественную организацию Cадового и она окажется в кармане мэра Львова. Посмотрите, какое здание и какая привлекательная улочка». Садового  фактично звинувачують у замаху на пана Семенюка без жодних підстав або доказів. Або: «Львовянин Виталий Копчин – в радиусе полукилометра – указывает на успехи Садового в градоуправлении – внизу по улице разрушен до фундамента старинный дом украинского композитора-патриота Ярослава Ярославенко, на небольшом участке дороги, напротив – по данным КРУ – украли до сотни тысяч гривен, Стрийский парк рядом внезапно не досчитался семи гектар. Его возмущает, что об этом опыте абсолютное большинство украинцев не знают – и теперь он может быть перенесен на всю страну». Коментарів Андрія Садового чи його команди немає.

Дістається й Антонові Яценку – конкуренту (як ми вже знаємо, успішному) наближеного до Сергія Льовочкіна кандидата від «Блоку Петра Порошенка» Віталія Чудновського на мажоритарному окрузі в Умані: «Испугался гнева народного. Один из кандидатов в депутаты по 200 округу в Умани – Антон Яценко сегодня проанонсировал пресс-конференцию в Киеве. Планировал рассказывать о фальсификациях на выборах. Но на месте встречи его ожидали активисты. Поставили мусорные баки и хотели напомнить избирателям, кто такой Антон Яценко. Народной люстрации не вышло. Антон Яценко испугался, и судя по всему, отменил пресс-конференцию». В цьому матеріалі порушені всі стандарти, крім, хіба що, оперативності.

Далі у випуску «Подробностей» йдуть одним блоком шість замовних матеріалів:

1)        «Сильна Україна»: «Действующая власть перекладывает тяжесть решения проблемы отопления на плечи простых людей – заявляют в “Сильной Украине”. Пострадают пенсионеры и незащищенные категории граждан, притом, что дл этих нужд можно было бы привлечь газ внутренней добычи».

2)        «Громадянська позиція»: «Лидер “Гражданской позиции” Анатолий Гриценко выступает за отмену неприкосновенности для всех власть имущих: депутатов, судей и не только».

3)        «Батьківщина»: «В результате Иловайской трагедии погибло около тысячи военнослужащих. Такие данные промежуточного заключения Временной следственной комиссии Верховной рады. Как сообщил ее председатель – Андрей Сенченко, – к трагедии в Иловайске привели ошибочные кадровые назначения».

4)        «Опозиційний блок»: «Оппозиционер Юрий Бойко презентовал план восстановления Донбасса. Он основан на трех китах…»

5)        Знову «Опозиційний блок»: «Отвернулась власть и от людей, которые десятилетиями создавали страну. Сказал оппозиционер Александр Вилкул, на встрече с семьей Героев социалистического труда – Тамарой Зинченко и Сергеем Гладким».

Джинсу «Опозиційного блоку» показують і «Вікна» СТБ: «Давайте придем к избирательным участкам 26 числа и дадим провести только честные выборы. Потому что то, что происходит, – это не честные выборы. Мы будем контролировать выборы, мы будем контролировать участники, мы будем добиваться честных виборов» (Вадим Рабинович, один з лідерів партії).

СТБ також використав у матеріалі про іловайську трагедію коментар Семена Семенченка, кандидата у депутати від «Самопомочі» та командира батальйону «Донбас», не зазначивши його кандидатський статус. Про Іловайськ говорили й на «Україні» – тут гостем студії був кандидат від «Батьківщини» Андрій Сенченко, який досить жорстко критикував владу.

Також у випуску «Событий» традиційна похвала Рінату Ахметову: «Чтобы диагностировать рак груди на ранних стадиях, два года назад по инициативе Рината Ахметова в Украине начала работу единственная мобильная женская консультация. Сегодня бесплатное обследование проводят в Мариуполе. Сотни женщин-переселенок, а также жительниц города пришли на осмотр», «Программа “Рак излечим” фонда Рината Ахметова – первая и единственная в Украине масштабная стратегия оказания помощи онкологическим больным. В нее инвестировано уже 315 миллионов гривен». І ще два відверто замовні матеріали – «Блоку Петр Порошенка» (агітаційний захід Ольги Богомолець) та Радикальної партії (законодавча ініціатива Олега Ляшка. Гостем студії став кандидат від «Опозиційного блоку» Вадим Рабинович, який провадив протизаконну агітацію.

20 жовтня в новинах було зафіксовано 31 матеріал з ознаками замовності. Найбільше на «Інтері» (10), далі «1+1» і «Україна» (7), далі ICTV (5) та СТБ (4). 8 замовних матеріалів вийшли на користь «Опозиційного блоку», 4 – «Блоку Пера Порошенка», а «Сильна Україна», «Громадянська позиція», «Самопоміч», «Радикальна партія», «Батьківщина» та «Заступ» засвітились у новинах незаконно по два рази.

21 жовтня, вівторок

«1+1» надав ексклюзивну трибуну в ТСН Олександру Турчинову, спікеру й кандидатові від «Народного фронту». В інтерв’ю йшлося про закон, який регламентує голосування військових на Донбасі. В матеріалі про спроби демократичних сил об’єднатись на мажоритарці безпідставно використаний коментар Володимира Парасюка, самовисуванця з Львівщини. Два сюжети про приїзд Петра Порошенка на Південний машинобудівний завод містять незмістовні коментарі та заяви. Дещо сумлінніше та критичніше поставились до цього самого загалом піарного інформаційного приводу «Факти» ICTV.

На ТСН другий день поспіль без балансу розповідають про погрози з боку Ляшка: «Спроба команди нардепа Олега Ляшка методами режиму Януковича блокувати роботу вільних медіа і вимкнути “1+1″ з ефіру провалилася. Подільський районний суд відмовив у задоволенні позову кандидату від “Радикальної партії” Олександру Юракову. Суд назвав позов безпідставним і зазначив, що, за законом, телеканал не може замовчувати суспільно важливу інформацію, особливо напередодні виборів». А в матеріалі про літературний конкурс безпідставно використано синхрон кандидата в нардепи Андрія Шевченка.

У новинах ICTV – чотири агітаційні матеріали поспіль:

1) «Батьківщина»: «Юлія Тимошенко продовжує всеукраїнський тур. Нині вона на Прикарпатті. Тут разом з осередком своєї партії передала на фронт БТР, обладнаний додатковим захистом від кумулятивної зброї, “КамАЗ” та вантаж із продуктами харчування. “Ми ні на крок не відійдемо від бійців, які захищають Україну”, – наголосила лідер “Батьківщини”», «Після цього лідер “Батьківщини” відправилася до аграріїв, які передають продукти харчування в зону АТО. Колишня Прем’єр запевнила – зробить все, щоб аграрії отримували пільгові довгострокові кредити з невеликою ставкою в 6% річних, що дасть можливість розвиватися сільгоспвиробникам». Аналогічний матеріал зявився цього дня й на «Інтері», каналі «Україна» та СТБ.

2) «Опозиційний блок»: «Скасувати закони і постанови, які знищують вітчизняну промисловість і позбавляють людей роботи обіцяє “Опозиційний блок”. Для цього політична сила, в яку об’єдналися промисловці і виробники, розробили спеціальну програму, – заявив один з її лідерів Олександр Вілкул на зустрічі з металургами “Інтерпайп сталі” в Дніпропетровську. Опозиціонер наголошує – нині повністю зупинені всі великі вагонобудівельні заводи – “Азовмаш”, Стаханівський, Крюківський і Попаснянський. На 20% знижено виробництво труб. Замість підтримки свого виробника, влада закуповує вапно, кокс та вогнетривкі матеріали за кордоном. Ситуація критична, і тому потрібна реальна державна підтримка, кажуть опозиціонери». Ідентичний матеріал, але стисліший, зявився на СТБ та каналі «Україна».

«Сильна Україна»: «Уряд зобов’язаний знизити ціни на ліки, – заявив лідер партії “Сильна Україна” Сергій Тігіпко в ході відвідування фармацевтичного підприємства “Інтерхім” в Одесі. Адже ліки сильно здорожчали, що зробило їх недоступними для малозабезпечених українців. Аби таки знизити ціни на ліки і медичні послуги, загалом політик закликає запровадити страхову медицину. Адже це дозволить значну частину ринку лікарських засобів сконцентрувати в руках страхових компаній або лікарняних кас. І зупинить корупцію у фармацевтичній галузі. Тігіпко також закликав уряд розробити систему підтримки вітчизняних виробників медпрепаратів. Також лідер ” Сильної України” розкритикував чинну владу за небажання вирішувати проблеми охорони здоров’я».

Проти мажоритарника від «Блоку Петра Порошенка»: «Тим часом депутати-мажоритарники нарікають на масове використання адмінресурсу, підкупу і чорних технологій. Саме в цьому викривають свого опонента від Блоку Порошенка Руслана Солевара самовисуванці по 91-му округу Київщини, і закликають чинну владу не допустити можливих фальсифікацій». І додають коментар кандидата в нардепи Сергія Пояркова: «У нас є влада, і ця влада може принципово вибрати 1-2-3 округи. У 2-3 округах показово навести порядок. І я впевнений, що це зупинить дуже багато порушень в інших місцях». Журналісти намагались подати збалансований матеріал: «У Сольвара будь-які звинувачення відкидають. Але часу на коментар не знайшли. Натомість радник Президента Микола Томенко на зустрічі з мешканцями міста Корюківка Чернігівської області запевнив, що спроба підкупу і брудна агітація кандидата в депутати Рибакова буде адекватно оцінена Центрвиборчкомом і судом», – однак балансу думок їм дотримати так і не вдалося.

Загалом у «Подробностях» відчутно зріс градус критичності до дій влади. А вслід за критикою взагалі є критика з боку «Опозиційного блоку» – зокрема, щодо тендерних закупівель: «И этот черный вторник, черный день закончится ровно через неделю. На выборах люди дадут ответ, куда должен идти этот Кабмин, а он должен идти в отставку. Потому что – мы об этом неоднократно говорили – о том, что заложено 2,2 миллиарда на тендеры, а проведено буквально на несколько сотен миллионов. Люди сегодня остаются без лекарств, без вакцин, причем тяжело больные люди, у которых зависит сегодня жизнь, получат они то или иное лекарство или нет. Сегодня же наше правительство занимается чем? Или строит многомиллионную стену, или, как сейчас, допустим, отправляется в вояж – агитировать за свою политическую силу» (Сергій Ларін).

У матеріалі про блокпост у селі Сміле невиправдано двічі з’являється кандидат в нардепи, колишній регіонал, а нині самовисуванець Віктор Жеребнюк: «Женщина решила действовать – подняла на ноги всех». А допоміг Жеребнюк: «15 числа я направив всі відповідні документи, що така ситуація, три доби люди без боєприпасів, заблоковані. Або здатися, або ми вас знищимо. Каже, відкрито підтягнули “Град”-установку», «Вчора виходить інформація РНБО, де коментують, що все розблоковано, що туди доїхали, вже їх врятували, сьогодні розмова з людьми, кажуть: наш реально, Віктор Миколайович, злили. Сьогодні 150 душ, які оточені і вже п’ятий день без води, будь ласка, дайте їм допомогу. Тому що я не знаю, чим я можу навіть сьогодні допомогти, я депутат народний». Сюжет є відвертою агітацією за кандидата. Далі в сюжеті про тренера-біженця невиправдано використаний синхрон представника «Опозиційного блоку» Олександра Вілкула.

Інакше як чорним піаром важко назвати матеріал про начебто підслухану розмову між Ігорем Коломойським та кандидатом у нардепи Давидом Жванією. Коментувати цю розмову до студії вкотре вже запросили представника «Опозиційного блоку» Нестора Шуфрича. Після цього – чергова порція «чорнухи» на адресу лідера «Самопомочі» Андрія Садового.

Також у «Подробностях» шість агітаційних матеріалів:

1) «Опозиційний блок»: «Оппозиционер Юрий Бойко – в Северодонецке. На заводе “Азот”. Готовил предприятие к запуску. 7 тысяч сотрудников уже вышли на смены, завод обеспечат газопоставками, уверил Бойко. А до этого был в Харьковской области. На Чугуевской ТЭЦ. Там – турбину запускал. ТЭЦ заработала только на днях. До этого 2 месяца предприятие стояло».

2) «Батьківщина»: «Юлия Тимошенко – в Прикарпатье. В Коломыи. Рассказывала о мире, и как его обеспечить. А пока – БТР бойцам в зону АТО отправила. Бронированный. Потом – об экономике заговорила. Об аграріях».

3) «Громадянська позиція»: «Анатолий Гриценко – о бойцах, которые в АТО, думает. И о том, как им голосовать. Закон вчера парламент не принял, теперь, говорит лидер “Гражданской позиции” все зависит от ЦИК». Аналогічний матеріал вийшов на ТРК «Україна».

4) «Сильна Україна»: «Правительству нужно немедленно разработать систему компенсаторов, которые возможно сделать исходя из себестоимости добытого газа в Украине, и построить систему социальной защиты населения» (Валерій Хорошковський, один з лідерів партії). Аналогічний сюжет глядачі побачили й на СТБ.

5) «Радикальна партія»: «А радикал Олег Ляшко – авто отправлял. Машины скорой помощи. Для жителей Попасной Донецкой области. Кареты – уже со всем, что нужно: и носилками, и дефибрилятором. И тоже советы раздавал».

6) Знову «Опозиційний блок»: «Оппозиционер Вадим Рабинович – в Харькове. Презентует экономическую реформу страны. Начать, говорит, надо с налоговых каникул. Двухгодичных. Для малого и среднего бизнеса. За отказ от внешних займов и возврат к ядерному статусу. А жизнь меряет реалиями».

Відверто агітаційним є й матеріал у «Вікнах» СТБ про кандидата в нардепи Володимира Борисенка: «Його контузило, трохи недочуває, втім житиме, кажуть лікарі. Це кандидат у нардепи Володимир Борисенко, йому 27, він – депутат Бориспільської міськради, великих статків не має, не бізнесує. Уже три тижні ходить у бронежилеті, бо як зареєструвався кандидатом – розпочалися погрози». На «Україні» в цей день вийшов ідентичний матеріал. Тим часом на Першому цю тему розкрили різнобічно , навівши також коментар радника міністра внутрішніх справ і однопартійця Борисенка – Антона Геращенка.

«Україна» не припиняє розповідати про доброчинність свого власника Ріната Ахметова та запрошувати до студії його протеже – представників «Опозиційного блоку». Цього разу зі звинуваченнями на адресу влади в підготовці фальсифікацій до студії прийшов один із лідерів партії Сергій Ларін.

21 жовтня в новинах було зафіксовано 32 матеріали з ознаками замовності. На першому місці знов «Інтер» – 12 матеріалів, далі «1+1» (6), СТБ (5), ICTV та «Україна» – по 4. Найбільше замовних матеріалів вийшло на користь «Опозиційного блоку» (9), далі «Батьківщина (6), «Блок Петра Порошенка» та «Сильна Україна» (по 3).

22 жовтня, середа

Окрім подій на Донбасі, чимало уваги цього дня в новинах було присвячено телефонній розмові Коломойського і Жванії – і, схоже, не просто так.

Попри те, що автентичність підслуханої розмови Ігоря Коломойського й Давида Жванії не доведена, телеканали недоброзичливців Коломойського активно розкручували цю тему, не дотримуючись балансу та дозволяючи собі оцінкові судження. Ось, наприклад, СТБ: «Але міліція та прокуратура братись за цю справу не поспішають. Ігор Коломойський – людина в Україні впливова. Навів порядок на Дніпропетровщині, бореться із сепаратистами, закликає шанувати закон. Але якщо вірити цій телефонній розмові, якої він наразі не коментує, вирішує свої інтереси як в старі часи – телефонним правом сильного, якому можна все. Навіть замінити вибір людей на свій». Або ICTV: «Чесні вибори під загрозою. В інтернеті з’явився запис, де голос, схожий на голос голови Дніпропетровської облдержадміністрації Ігоря Коломойського, домовляється з чоловіком, схожим за голосом на народного депутата України Давида Жванію про підготовку до фактичної фальсифікації результатів голосування на 5-ти округах Донецької області». Прокоментувати ситуацію пропонують чомусь представникам «Опозиційного блоку»  – і на СТБ, і на «Україні».

У ТСН цього дня лише один замовний матеріал, але за змістом це дещо новеньке: чорний піар проти Віталія Чудновського, колишнього бойфренда сестри Сергія Льовочкіна, близького до власника «Інтера» кандидата-мажоритарника. Навряд чи це матеріал, замовлений конкурентами Чудновського, радше прагнення дошкулити Льовочкіну: «500 гривень за голос. В Умані на Черкащині зафіксували підкуп виборців. Гроші видавали за кандидата Віталія Чудновського. Про це повідомив один із тамтешніх депутатів, який зі своїми активістами зафіксував все на відео. Увечері в місцевому кінотеатрі “Комсомолець” зібралася черга людей. За їхніми словами, близько півтори сотні. Всі стояли за грошима. На відео видно, за столом сидять двоє чоловіків. Один записує паспортні дані, інший дістає з-під столу гроші і видає білий конверт. Коли активісти сказали, що викликають міліцію, усі розбіглися».

Натомість, на ICTV – чорний піар проти конкурента Чудновського, Антона Яценка: «На Черкащині 200-й виборчий округ лихоманить від фальсифікацій. Уманська районна організація сотні самооборони скаржиться правоохоронцям, що у 5-ти селах скуповують голоси за екс-регіонала Антона Яценка. Той балотується у народні депутати як само висуванець. Крім того, з деяких виборчих дільниць у цих селах зникли печатки, а на членів виборчих комісій тиснуть. За цим фактом вже відкрито кримінальне провадження. Слідство нині триває. Нагадаю, напередодні демократичні сили об’єдналися проти одіозного регіонала і висунули єдиного кандидата на 200-у окрузі Віталія Чудновського».

Також у «Фактах» ICTV – джинса «Сильної України» та підозріла згадка про ВО «Свобода» в сюжеті про маркування російських товарів.

Гостем студії каналу «Україна» став віце-прем’єр і кандидат від «Блоку Петра Порошенка» Володимир Гройсман. Його виступ стосувався сфери професійної відповідальності – ЖКГ. Вслід за ним до студії запросили перший номер списку «Опозиційного блоку» Юрія Бойко, який звинуватив Ігоря Коломойського в бандитизмі. До звинувачень Бойка на адресу Коломойського додають і новинарі – вони підготували сюжет про те, що дніпропетровська місцева влада зносить білборди «Опозиційного блоку». Балансу в матеріалі немає.

Чимало уваги приділили «События» доброчинності Ріната Ахметова. Йому присвячені два матеріали; іще один – про загрозу компанії ДТЕК, яка належить Ахметову. Далі у випуску – низка агітаційних повідомлень:

1)  «Опозиційний блок»: «Обстановку на крупнейшем металлургическом заводе страны – «Запорожстали» – приехал проверить бывший вице-премьер, представитель “Оппозиционного блока” Александр Вилкул. Неделю назад на завод пытались прорваться агрессивно настроенные молодчики в балаклавах. И хотя после инцидента, предприятие продолжает работу, подобные инциденты Александр Вилкул назвал недопустимыми». Аналогічний матеріал з’явився й на ICTV.

2) «Батьківщина»: «Больше трёх миллионов подписей за референдум. “Батькивщина” предлагает провести всенародный опрос, стоит ли Украине вступать в НАТО. С собранными подписями бютовцы сегодня пришли к Администрации Президента. От главы государства они требуют указа о проведении референдума». Матеріал із таким же змістом вийшов на ICTV.

3) «Громадянська позиція»: «За членство Украины в альянсе сегодня высказался и лидер партии “Громадянська позиція” Анатолий Гриценко. По его словам, коалиция Верховной Рады 8 созыва должна отказаться от внеблокового статуса страны».

Дбає про популярність «Опозиційного блоку» й «Інтер». Матеріал про те, як інваліди пікетували Верховну Раду, супроводжується синхроном одного з облич партії – Олександра Вілкула, а матеріал про студентський пікет Кабміну – коментарем Сергія Ларіна. В матеріалі про люстрацію використаний синхрон Вадима Рабиновича, який не має жодного стосунку до цієї теми, зате є кандидатом від «Опозиційного блоку». Балансу в матеріалі немає – лише критика закону про люстрацію.

Не припиняє «Інтер» і поливати брудом мера Львова та лідера «Самопомочі» Андрія Садового – цього разу матеріал про транспортні проблеми в місті без позиції міської влади. До студії запросили перший номер списку «Блоку Петра Порошенка», мера Києва Віталія Кличка.

Балансу немає в матеріалі про скарги телеканалу ZIK на тиск із боку «Народного фронту»: «Руководство телеканала “ЗИК” заявило – “Народный фронт” давит на редакцию. Из-за интервью с Игорем Скосарем. Депутат заявил, что попал в парламент, дав взятку Яценюку. Шесть миллионов долларов. Партия Яценюка, по словам гендиректора Дмитрия Добродомова, обвинила его в “политической мести”. Сам Игорь Скосарь – подтверждает и сегодня, – деньги передавал на поддержку партии. А их просто прикарманили». «Інтер» також висвітлює конфлікт у Вишгороді з явною прихильністю до колишнього регіонала, а тепер самовисуванця Ярослава Москаленка. Є в «Подробностях» однобокі матеріали про конфлікти на мажоритарних округах в Одесі та Миколаєві.

А також сім замовних агітаційних повідомлень поспіль:

1) «Опозиційний блок»: «Очень важно, чтобы подготовленный к пуску завод “Пролетарий” в Лисичанске начал работать в ближайшие дни. Для этого необходимо убрать воинские формирования, которые базируются на территории завода и обеспечить его нормальное функционирование» (Юрій Бойко, один з лідерів партії).

2) «Батьківщина»: «Юлия Тимошенко к администрации президенту ходила. С коробками и подписями. За проведение референдума о вступлении Украины в НАТО».

3) «Сильна Україна»: «Валерий Хорошковский из Сильной Украины говорит о промышленных предприятиях. Мол, они – на грани выживания. Зарплаты на некоторых не платят с лета. К примеру, на “Южмаше”, а предприятие покинули уже 700 рабочих. И вот что советует правительству Хорошковский». На цю ж тему вийшов сюжет і на СТБ.

4) «Заступ»: «“Заступ” опять деревья сажал. Калину, во Львове. В память украинских солдат, погибших во время АТО. Потом – форум. В оперном театре. Собрали единомышленников, говорили о селе».

5) «Правий сектор»: «Борислав Береза – в реабилитационный центр алко- и наркозависимых отправился. В Киеве. Двери заперли на все замки. Руководство не появлялось несколько часов». Ідентичний матеріали побачили й глядачі СТБ.

5) «Радикальна партія»: «Герой Украины Юрий Шухевич – с молодежью общался. Говорил пятый в списке радикальной партии, сын лидера УПА Юрий Шухевич и о люстрации, и о реформах. И сравнивал поколения».

7) «Блок Петра Порошенка»: В “Блоке Петра Порошенко” говорят о военно-промышленном комплексе. И о тендерах. Юрий Луценко на “Авиаконе” говорит – нужной оперативности нет из-за старых схем». Такий же матеріал вийшов на СТБ.

22 жовтня в новинах було виявлено рекордну кількість замовних матеріалів – 41. Із них 17 – на «Інтері», 12 – на «Україні», 8 на ICTV, 3 на СТБ і один на «1+1». Чистими залишаються новини 5-го та Першого національного. Зберігає першість у рейтингу замовників джинси «Опозиційний блок» (11), далі «Блок Петра Порошенка» (5), «Батьківщина» (4), «Сильна Україна» (3) і «Правий сектор» (2).

23 жовтня, четвер

Наближення виборів дається взнаки: «1+1» починає випуск новин із «чорнухи» на адресу кандидата-самовисуванця, колишнього регіонала Сергія Ківалова: «Справжню війну обіцяють на 135 виборчому окрузі. В Одесі його так і називають – «ківаловський». Тут одіозний політик отримував путівку до Верховної Ради двічі. Сподівається одержати і утретє, хоча підтримують його згідно із результатами опитувань компанії «Социс» трохи більше десятої частини виборців. Перемогти, маючи десятину голосів, цілком можливо, якщо розмити голоси тих, хто проти. Для цього і існують так звані технічні кандидати». Є в цьому матеріалі й прихована реклама: «Марк Гордієнко закликав свій електорат віддати голоси за самовисуванця Володимира Рондіна: По одной простой причине – меня не интересует Рондин, хороший он или плохой, но по любому только этот кандидат может победить Кивалова. У них рейтинг сейчас сравнялся”».

Дісталася порція «чорнухи» й Олегу Ляшку: «Регіонали у Радикальній партії, хабарі аби працювати на виборах та кинуті на гонорари робітники – громадські активісти зібрали тих, хто постраждав від Олега Ляшка. Ошукані Ляшком обурені його діями та поведінкою. Подробиці знає Тетяна Фруктова», «Активісти кажуть: щодня їм надходять тисячі скарг на Олега Ляшка і запевняють: вони ретельно стежитимуть за ним і надалі».

Повертається ТСН до теми, яку вже піднімали минулого тижня – переведення зарплатних проектів державних підприємств із «Приватбанку» до «Ощадбанку». В матеріалі немає балансу, є лише критика цього рішення.

У сюжеті про майданівські організації журналісти розповідають і про кандидата в нардепи, колишнього сотника Майдану Володимира Парасюка: «Змінювати все власноруч натомість закликає колись сотник майдану Володимир. Його промови 21 лютого багато колишніх майданівців називають переломними у тих подіях», і дають коментар самого Парасюка: «Якби в цей момент не почали нести домовини, можливо, я на сцену і не пішов би. Але це мене настільки розірвало! А ще я дізнався, що мій земляк загинув! Я вже пішов наверх, а далі, як сказав один хороший мій друг, була провокація». Ознаки замовності є  у сюжеті про те, як дружина Петра Порошенка дбає про хворих дітей; аналогічний матеріал вийшов і на ICTV.

«Подробності» в сюжеті про оборонні підприємства безпідставно використали синхрон екс-регіонала, а тепер самовисуванця Віктора Жеребнюка: «Проблема в тім, що Міністерство оборони – воно чи глухе, чи сліпе. Я не раз писав свої звернення, рекламую і кажу, що ці люди на ентузіазмі в три зміни будуть працювати для АТО, дайте, будь ласка, не стійте там десь в черзі, розкидайте ці закази по всій цій Україні, де ці підприємства є. А поки що взагалі нічого не кажуть. Тому що той міністр не почув – пішов, а цей міністр тільки прийшов». Аналогічна ситуація з коментарем Сергія Ларіна в сюжеті про відмову від вакцини.

Є в цьому випуску й традиційний сюжет проти Коломойського: «Они не собирались больше четырех лет. Акционеры Укртатнафты. Эта компания перерабатывает нефть, больше 40% ее акций принадлежит государству. “Но уже много лет Кременчугским НПЗ руководит группа “Приват”», «Сейчас формально предприятие убыточное, но это благодаря нехитрой “приватовской” схеме», «Примером договоренностей правительства и олигарха Коломойского стала ситуация с “Укрнафтой”. В обмен на почти два миллиарда гривен дивидендов в госбюджет перед выборами, правительство закрыло глаза на злоупотребления в “Укрнафте” в предыдущие годы. И согласился оставить у руля крупнейшей отечественной нефтедобывающей компании “приватовский менеджмент”». А також щоденна «чорнуха» проти Андрія Садового – про чергову акцію протесту перед мерією.

Окремо слід звернути увагу на матеріал, покликаний зашкодити близькому до Ігоря Коломойського мажоритарнику Олександрові Шевченку. «Выигрывает тендер некая фирма “ПБС” – бизнесмена и народного депутата Александра Шевченко. Сейчас он снова идет в Верховную Раду. С ремонтом тянули – до начала выборов. Это чистой воды пиар, уверены местные жители», – не дотримуючись балансу та не посилаючись на конкретні джерела, розповідають про махінації Шевченка творці матеріалу. Шевченкові відверто протиставляють Петра Шкутяка, кандидата, якого невдовзі жорстоко «мочитимуть» у ТСН, і який урешті програє Шевченкові кілька відсотків.

У джинсовому дайджесті четвергових «Подробностей» – сім агітаційних матеріалів:

1) «Опозиційний блок»: «Попробуйте прожить на пенсию в 1 200 гривен и оплатить за 600 гривен коммунальные услуги. Я от души желаю членам нынешнего правительства получить соответствующе такую же пенсию. “Оппозиционный блок” сделает все возможное, чтобы защитить этих людей и при приходе к власти, мы отменим эти драконовские постановления» (Юрій Бойко, один з лідерів партії). Ідентичний матеріал вийшов у новинах каналу «Україна».

2) «Батьківщина»: «Юлия Тимошенко – молилась. За Украину. За мир, победу и стабильность. В Зарванице, Тернопольской области». Матеріали аналогічного змісту вийшли на ICTV та «Україні».

3) «Сильна Україна»: «Сергей Тигипко – на рыбкомбинате. В Николаевской области. Говорит о соцстандарта. И требует восстановить и разморозить зарплаты бюджетникам». Аналогічний матеріал можна було бачити у «Фактах» ICTV.

4) «Нова політика»: «Владимир Семиноженко – лидер “Новой политики” – в научный центр ездил. Иммунобиотехнологий. Говорил о науке. И о том, как она нуждается в государственном финансировании».

5) Микола Швець, самовисуванець: «Вы видите, что всё правительство ушло на выборы и практически на сегодняшний день нет ни одного коллектива, ни одной области, ни одного города, где бы обсуждались предлагаемые реформы. К сожалению, между правительством и людьми, и обществом нет диалога».

6) І знову «Опозиційний блок»: «Мы договорились с фондом, что первый инвестиционный проект будем осуществлять с Запорожья, город, который сегодня находится в сложной экономической ситуации, и мы обязательно приедем туда. Я думаю, что проекты потрясающие, особенно порто-франко в Одесском регионе». (Вадим Рабинович, член партії)

7) «Громадянська позиція»: «Анатолий Гриценко – о земле говорит. И о том, как ее покупать-продавать. В “Гражданской позиции” – против создания рынка земель. Говорят, об этом должны заявить – и будущая коалиция, и парламент».

ICTV знову штучно привертають увагу до начебто підслуханої розмови Коломойського і Жванії: «На засіданні уряду жодним чином не обмовилися про оприлюднений напередодні аудіозапис, який в іншій країні призвів би до гучного скандалу у вищих ешелонах влади. А у нас наробив лише галасу в пресі та інтернеті […] Навіть натяк на такі дії вже мав би зацікавити Міністерство внутрішніх справ, Генеральну прокуратуру чи службу безпеки. адже усі вони повинні опікуватися дотриманням законності на виборах та зупиняти тих, хто цю законність порушує. Але правоохоронці чомусь мовчать». Окрім відсутності балансу, в цьому матеріалі порушені стандарти достовірності та відокремлення фактів від коментарів; аналогічна картина у «Вікнах» СТБ: «Він перевтілився на провідника сепаратистів. Знайшов телефон багатія Ігоря Коломойського і, якщо вірити запису, який ви зараз побачите, світ дізнався чимало цікавого про думки очільника Дніпропетровщини. Серед сказаного: бойовики ДНР – нормальні хлопці, а збитий Боїнг та загиблі люди – то дріб’язок. Далі більше». корреспондент: В решении ЦВК есть одна деталь: перенести окружком решили из соображений безопасности. «Пресловутый батальон “Днепр-1″, который и встревожил город, связывают с губернатором Днепропетровской области, олигархом Игорем Коломойским, – каже журналіст на ТРК «Україна». – Сам руководитель области опять-таки за несколько дней до голосования решил сегодня посетить коллектив предприятия “Павлоградуголь”, но не один, а в компании с кандидатом-мажоритарщиком Игорем Метелицей. Не протекция ли это? Остается только догадываться, но поведение олигарха Коломойского уже раскритиковали и в “Оппозиционном блоке”, и в Радикальной Партии». Схоже, телеканали Пінчука отримали команду «фас»; «Інтер» тим часом повторює вже прокручені напередодні фрагменти підозрілої розмови.

Також у «Фактах» – джинса «Опозиційного блоку» (про поїздку Олександра Вілкула до Херсонської області) та Радикальної партії Олега Ляшка.

Вілкул, хоч і був на Херсонщині, встиг до студії «України», щоб у прямому ефірі покритикувати владу. Не забули «События» і про гуманітарну допомогу Донбасу від Ріната Ахметова: «700 тонн продуктов гуманитарной помощи Рината Ахметова прибыли в Мариуполь. Жители зоны АТО на этот раз получат 66 тысяч наборов. Всего до конца недели в Донбасс доставят более 200 тыс. гуманитарных наборов. Из них 11 тыс., детских наборов в рамках проекта Рината Ахметова “Поможем детям”», «В Донецке продолжают раздачу детских наборов, доставленных в город предыдущими рейсами. Помощь от гуманитарного штаба Рината Ахметова уже получили более полутысячи семей. Пакеты с питанием и средствами гигиены для малышей выдают в фанзоне стадиона “Донбасс арена”».

23 жовтня було зафіксовано 29 матеріалів з ознаками замовності. Найбільше – на «Інтері» (10), далі «1+1» (7), ICTV (6), «Україні» (5) і СТБ (1). Цікаво, що кількість «чорнушних» матеріалів, спрямованих проти Ігоря Коломойського, зрівнялась із кількістю агітаційних повідомлень «Опозиційного блоку» (4). Далі – «Батьківщина» (4), «Сильна Україна» та «Блок Петра Порошенка» (2).

24 жовтня, п’ятниця

Останній день, коли в телеефірі дозволено згадувати партії та кандидатів, що беруть участь у виборах. Звісно ж, цю нагоду телеканали, які просувають інтереси своїх власників, намагалися використати на повну. Зокрема, в новинах «1+1» вийшов безпрецедентний за відвертістю «чорнухи» матеріал, покликаний дискредитувати конкурента наближеного до Ігоря Коломойського кандидата Олександра Шевченка: : «П’ять місяців він був кандидатом у народні депутати від «Свободи» по Івано-Франківську, але тоді Василь Попович програв самовисуванцю Олександрові Шевченку. Тепер нардеп Шевченко знову кандидат, цього разу від Блоку Петра Порошенка. Але ставки зросли. «Свободівець» уже не конкурент, а лише агітатор за іншого кандидата», «Петро Шкутяк – син екс-голови Івано-Франківська, якого місцеві симпатики називають просто «гарним хлопцем». Настільки «гарним», що його раптом посилено починає піарити канал Льовочкіна – головного секретаря екс-президента Януковича. Навіть нинішній очільник Івано-Франківська Віктор Анушкевичус, якого позаочі містяни називають «мером-привидом» за рідкісні вияви активності на посаді, несподівано активізувався – посилено підтримує Петра Шкутяка». Матеріал, у якому зібрані найрізноманітніші звинувачення на адресу Шкутяка, підписаний  «Ганною Петренко» – журналіста з таким ім’ям у ТСН нам знайти не вдалося. В Івано-Франківську «плюси» мають власкора Аллу Пасс, однак сюжет озвучений не її голосом.

Наприкінці матеріалу глядачам іще раз пояснюють, за кого треба голосувати – за Олександра Шевченка: «Він чи не єдиний із-поміж усіх них, хто не лише обіцяє, а й показує реальний результат своєї роботи. За кілька років створений ним із нуля «Буковель» перетворився на найбільший гірськолижний курорт у східній Європі. Упродовж останньої п’ятирічки з-поміж собі подібних він розвивається найшвидше у світі. Там створено майже три тисячі робочих місць. А село Поляниця, що межує з курортом, чи не єдине в Україні, що не просить дотацій у держави. Її щорічний бюджет 1,5 мільйона гривень». Серед аргументів на користь Шевченка – те, що він ударив Олега Ляшка і те, що на його підтримку висловився мер Львова Андрій Садовий. Це вже не прихована, а абсолютно відверта агітація. Скидається на те, що цей матеріал був істеричною реакцією на сюжет «Інтера», що вийшов напередодні.

Хоча «чорнуха» проти Шевченка вийшла у «Подробностях» і в п’ятницю. «За два года “инвестирования” Шевченко здесь так ничего и не сделал. Стадион вернули в собственность города с огромными долгами. Полмиллиона гривен долги за свет, отопление и по зарплате. В городе уверены, что Шевченко и дела не было до стадиона, как и до местного аэропорта, шустрый инвестор его тоже прикарманил. Теперь самолеты летают лишь раз в сутки». Заразом у матеріалі використали й синхрон Нестора Шуфрича, кандидата від «Опозиційного блоку».

Повернімось до ТСН: тут «мочать» кандидата-мажоритарника Костянтина Бриля, а також – укотре вже – Олега Ляшка. Цей антиляшківський матеріал особливий: «1+1» приберегли головну сенсацію під завісу, розповівши, що лідер Радикальної партії насправді режисував свої подвиги в боротьбі з сепаратистами. Використано навіть  уривок із програми студії «Квартал 95», що висміює радикала.

«Інтер» тим часом піарить «Опозиційний блок» у матеріалі про закупівлю ліків, а групу «Приват» традиційно ганить: «Почему группа “Приват” не отдает стране долги, налоговики просят разобраться прокуратуру. И не исключают, что могут арестовать имущество предприятия. А тем временем днепропетровский губернатор, вернее его подчиненные спиливают билборды своих оппонентов из “Оппозиционного блока”». Вкотре вже до студії запрошено Олександра Вілкула, який агітує за свою політичну силу та коментує історію з білбордами в Дніпропетровську.

Не змарнував «Інтер» і останній передвиборний шанс облити брудом Андрія Садового – в матеріалі йдеться про те, що мер Львова не вирішує проблеми міста, як мав би: «Господин Садовый выступал по телевидению и говорил, что понимает проблему, и пообещал, что садик будет открыт. Но пришел 2012 год и стало известно, что аренду продлен до 2024 года» (Марина, львів’янка)».

Далі у випуску новин «Інтера» – шість агітаційних матеріалів:

1) «Батьківщина»: «Ми будемо також через посла Сполучених Штатів просити Президента США розглянути петицію щодо звільнення Надії Савченко як можна швидше. Я дуже розраховую, що ключові лідери демократичного світу негайно включаться щодо звільнення цієї мужньої, стійкої, Патріотичної українки». Ідентичний сюжет вийшов на ICTV.

2) Проти Антона Яценка: «А в 200-ом округе Черкаской области люди массово несут заявления в правоохранительные органы. Жалуются, что на них оказывает давление и угрожает кандидат в народные депутаты Антон Яценко».

3) «Сильна Україна»: «Лидер “Сильной Украины” Сергей Тигипко – в Каховке На предприятии смотрел, как изготавливают кетчуп. Он против общей системы налогообложения сельского хозяйства. Это приведет к безработице». Такий же матеріал вийшов і на ICTV

4) І знову «Сильна Україна»: «И они же разработали стратегический пакет реформ. Они касаются децентрализации, создания инвестиклимата и господдержки промышленности».

5) Володимир Козак: «В Киеве на Оболони разгораются предвыборные страсти. Кандидат в нардепы по 217 округу Киева Владимир Козак уверяет, что его оппонент Билецкий говорит неправду о том, что его поддерживает президент».

6) «Громадянська позиція»: «С наступлением зимы – о тарифах Лидер “Гражданской позиции” настаивает – люди должны знать – за что платят». Такий же сюжет вийшов в ефір каналу  «Україна».

ВО «Свобода» – не надто активний замовник джинси, але в останній день прихована агітація цієї партії з’явилась у новинах ICTV і «України». Ці самі телеканали показали ідентичні матеріали про те, як «Опозиційний блок» і особисто Олександр Вілкул обіцяє захищати пенсіонерів.

Не припиняють «Факти» кампанію з дискредитації Ігоря Коломойського. Ще один матеріал присвячений телефонним розмовам, які начебто вів дніпропетровський губернатор: «Можливо, у новому парламенті з’явиться політична воля, аби швидко та адекватно реагувати на всі протиправні дії. Хоч би кого вони стосувалися. Бо поки в Україні навіть гучні скандали не викликають будь-якого зацікавлення правоохоронців. Третій день триває інтернет-скандал з очільником Дніпропетровщини Ігорем Коломойським. У записах, які з’явилися у мережі, йдеться про фальсифікацію виборів на сході та допомогу олігарха сепаратистам. А реакції чомусь жодної», «Правоохоронці мовчать. Політичні експерти сходяться в одному – дніпропетровський олігарх і засновник групи Приват – надто впливова фігура, і його просто бояться чіпати. Хтось не хоче це робити перед виборами, а хтось боїться починати війну, розуміючи, що боротися доведеться з цілою медіа-імперією». Окрім відмови від балансу, в матеріалі не дотримано всіх інших стандартів інформаційної журналістики.

ICTV також піарить «Сильну Україну» (кандидат від цієї партії Ігор Мазепа розповідає про корупцію в сільському господарстві) та кандидата в депутати, наближену до власника каналу Віктора Пінчука Ольгу Бєлькову. А СТБ звинувачує Коломойського, не даючи йому або членам його команди слова, в матеріалі про скандал навколо дніпропетровського 34 каналу: «На частоті одного каналу вийшов інший. Це ефірна апаратна “34 каналу” – найбільшого мовника регіону. Вони випускають одне, а глядачі бачать інше. Їм на частотах “34-го” транслюють концерти з центрального майдану, де агітують за кандидата у нардепи Бориса Філатова. Він заступник очільника Дніпропетровщини Ігоря Коломойського. Телевізійники твердять: ніяка це не технічна помилка, а зухвале захоплення з боку людей Коломойського контролю над передавачами каналу». Коментаря http://vybory.mediasapiens.ua/2014/10/24/media-hrupa-ukrajina-zayavyla-scho-34-kanal-vtratyv-dostup-do-efiru-v-kontserni-rrt-kazhut-scho-tse-provokatsiya/

від представників концерну РРТ немає.

«Україна» влаштувала в ефірі «Событий» цілий ярмарок прихованої агітації в студії: туди приходили по черзі Юлія Тимошенко, кандидат від «Народного фронту» Павло Петренко, лідер Радикальної партії Олег Ляшко, Нестор Шуфрич від «Опозиційного блоку» та представник президентської партії Руслан Князевич. Не забули й про доброчинність Ріната Ахметова.

В останній день, коли дозволена агітація, теленовини взяли не кількістю, а «якістю» джинси. Лише 30 замовних матеріалів було виявлено, з них 9 на «Інтері», 8 на ICTV, 7 на «Україні», 5 на «1+1»  і один на СТБ. Однак маніпуляції в цих матеріалах були грубішими та безпардоннішими, ніж будь-коли. Джинсовий лідер і надалі «Опозиційний блок» (5 матеріалів), далі «Сильна Україна» (4), «Блок Петра Порошенка» і «Батьківщина» (3), «Громадянська позиція» (2).

25 жовтня, субота

У день, коли передвиборна агітація категорично заборонена, з теленовин зникли вже звичні для глядачів піар-повідомлення. Проте декому таки вдалося сказати «останнє слово» перед виборами.

Зокрема, інформаційним приводом  для «України», Першого, «1+1» та ICTV стало звернення Петра Порошенка до виборців: «Обирайте по совісті. Пам’ятайте лише, що голосування за гроші відтепер є злочином не лише тих, хто купує, але й тих, хто продає. Вимірювати свій голос гривнями значить торгувати Вітчизною, це стократ протизаконно і гріховно в умовах, коли десятки тисяч людей, ризикуючи життям, боронять нашу з вами Батьківщину». «ТСН», окрім зацитованого, дав іще три уривки звернення глави держави. Зауважмо, що формально Порошенко може з’являтися в ефірі, позаяк не є кандидатом, однак те, що одна з політичних сил, що беруть участь у виборах, носить його ім’я, додає ситуації певної неоднозначності.

А вже в уривках, які транслював у день тиші президентський 5 канал, доволі легко побачити ознаки агітації: «Моя команда вже підготувала проект коаліційної угоди. В її основі лежить “Стратегія-2020″. Це розроблений нами план змін, реалізація якого забезпечить впровадження європейських стандартів життя та гідне місце нашої з вами країни в світі. До 2020 року Україна має бути готова подати заявку на членство в Європейському Союзі. Якщо ми дотримаємося такого підходу, то ніхто і ніщо не завадить реформам. Кінцевий їхній результат – підйом економіки, наявність роботи, гідну зарплату, достойну пенсію, високу стипендію, успішну власну справу».

«Україна» не згадує про політичні проекти свого власника, однак не забуває піарити його доброчинну діяльність (без згадок про неї не обійшовся жоден випуск «Событий» за останні 5 тижнів): «Гуманитарный рейс Рината Ахметова – это непрерывная помощь живущим в Донбассе. За два месяца в зону АТО доставили 620 тысяч продуктовых наборов. На этой неделе гуманитарный штаб “Поможем” отправил из Днепропетровска в Мариуполь очередную колонну. По личной инициативе Рината Ахметова в этот раз особое внимание уделено семьям с детьми до 2 лет, ведь сегодня родители не в состоянии приобрести им питание за свой сет». Іще одне корпоративне повідомлення – про компанію ДТЕК.

Не відчіпляються й від Ігоря Коломойського – у «Событиях» його звинувачують у втручанні в мовлення 34-го каналу телеканалу: Вместо запланированной программы – трансляция агитационного концерта в поддержку кандидата, служащего в областной администрации Игоря Коломойского», «Главный инженер сослался на болезнь и предложил позвонить директору днепропетровского филиала концерна РРТ Кириллу Данилову, студенческому приятелю губернатора». В цьому матеріалі прямо порушений закон: кандидат у народні депутати від «Народного фронту» Вікторія Сюмар фігурує в ньому як «медіаексперт». Коментарів http://vybory.mediasapiens.ua/2014/10/24/media-hrupa-ukrajina-zayavyla-scho-34-kanal-vtratyv-dostup-do-efiru-v-kontserni-rrt-kazhut-scho-tse-provokatsiya/

представників РРТ немає, хоча ще в п’ятницю Генеральний директор Концерну РРТ Олександр Півнюк у коментарі «Телекритиці» зазначив, що заяви про захоплення контролю над аналоговим передавачем є бездоказовими. За його словами, приховано втрутитися в двох містах в аналоговий сигнал зі збереженням логотипу неможливо. Про те, що Коломойський нібито перебиває сигнал 34 каналу, зробив сюжет і ICTV.

Говорити про замовні матеріали в день тиші не випадає, однак загалом було зафіксовано сім матеріалів із цитатами Петра Порошенка (по два на «1+1» і 5 каналі, по одному на ICTV, Першому та «Україні»), які можна кваліфікувати як непряме порушення законодавчого обмеження на агітацію.

Висновки

174 матеріали з ознаками замовності були зафіксовані в теленовинах цього тижня. Це на три більше, ніж минулого тижня (171). Проте найважливішою зміною стало не кількісне зростання «чорнухи» та замовних матеріалів, а «злоякісні» маніпуляції, покликані в останній момент змінити електоральні вподобання виборців.

Кількість «чорнухи» цього тижня майже зрівнялась із позитивними (рекламними) матеріалами. Негативні повідомлення проти тих чи інших кандидатів або партій почали включати у джинсові дайджести поруч із позитивними, чого майже не було раніше.

Антилідером залишився «Інтер» – 58 матеріалів, далі «Україна» (38), ICTV (33), «1+1» (27) та СТБ (14). Дуже часто канали видають в ефір однакові замовні матеріали.

Найщедріший замовник джинси – «Опозиційний блок» (37 матеріалів), далі «Блок Петра Порошенка» (24), «Батьківщина» (20) і «Сильна Україна» (14). Решта партій значно менш активні.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» в рамках проекту «Зміцнення інформаційного суспільства в Україні» за підтримки Ради Європи. Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Ірина Андрейців, Отар Довженко, для «Вибори та ЗМІ»

фото – скрін-шот

 

Print Friendly

Поділитись

About Author

lera.lauda