Представник ІМІ на Волині: виборчі медіа-маніпуляції у регіоні – відсутність маркування, life story та “улюблені” кандидати

На Волині найпоширенішими маніпуляціями в друкованих та інтернет-виданнях під час передвиборчої кампанії були: відсутність маркування матеріалів про кандидатів і політичні партії, неналежне маркування без зазначення, що матеріал рекламний, замаскована агітація за кандидата під life story та розміщення фото кандидатів у матеріалах про інших осіб. Про це йшлося 31-го жовтня на зустрічі журналістів, громадських активістів і представників виборчих штабів у Волинському прес-клубі.

Ініціаторами зустрічі стали регіональні представники Інституту масової інформації, Громадянської мережі ОПОРА та Комітету виборці України.

Найпоширенішими маніпуляціями в друкованих та інтернет-виданнях парламентської виборчої кампанії були:

1) повна відсутність маркування матеріалів про кандидатів і політичні партії

 Газета «Віче-інформ»

2) неналежне маркування (позначення матеріалів зірочками (*) без зазначення, що матеріал рекламний)

3) замаскована агітація за кандидата під лайф-сторі (розповіді про сім’ю, бізнес, благодійність, тощо)

4) розміщення фото кандидатів у матеріалах про інших осіб

Єдиним виданням, яке майже не порушувало законодавства (за винятком кількох публікацій), стало інтернет-видання «ВолиньPost»: його матеріали, крім маркування «зірочкою», містили позначку «політична реклама», як і передбачено п.3 Ст.9 ЗУ «Про рекламу».

Керівник обласного відділення Комітету виборців України Юрій Кресак презентував результати моніторингу присутності кандидатів і політичних сил у регіональних ЗМІ. Він зазначив, що «популярні видання стежили за дотриманням рівноваги у подачі інформації про кандидатів, тоді як менш рейтингові надавали перевагу певним кандидатам». Кресак помітив одну особливість цієї виборчої кампанії, – використання маніпулятивної технології «сендвіча» (коли позитивна інформація про кандидата нівелюється розміщенням поряд інформації негативної, хоч не обов’язково політичної).

Щодо присутності кандидатів і партій, то регіональні медіа «поводили» себе по-різному. Наприклад, на Волинському телебаченні найбільше йшлося про Яценюка й урядовий пакет реформ (49,5%), на приватному каналі – ТРК «Аверс» – лідером був Ляшко (29,4%), газети «Вісник і К», «Віче-інформ» і «Сім’я і дім» розповідали про мажоритарників, а у газеті «Волинь-нова» найбільше матеріалів стосується Порошенка як президента і лідера блоку (37,3%).  Як були представлені кандидати в депутати і політичні сили в регіональних медіа – на сайті Асоціації «Спільний простір».

На медіа-маніпуляції звертав увагу під час моніторингу виборчого процесу і регіональний представник ГМ ОПОРА Михайло Шелеп. Окрім вищезазначених, він звернув увагу на появу бюлетенів із назвами, однойменними з назвами політичних сил, які видавали громадські організації, а також на спецвипуски газет, зокрема – міської комунальної газети «Луцький замок», повністю присвяченого одному кандидату-мажоритарнику.

Несправжня газета “Волинь-нова”: використано майже повну назву, аналогічний оригіналу шрифт

Журналісти, присутні на зустрічі, теж долучилися до розмови. Зокрема, вони говорили про маніпуляції з боку політичних партій (коли їх запрошують на зустріч із командиром батальйону, не повідомляючи про присутність кандидата), в результаті чого журналісти починають ігнорувати цікавих осіб, які відвідують Луцьк.

На думку учасників дискусії, зміни в питанні висвітлення виборів у медіа можливі, однак цього повинні захотіти і редактори, і політики. І безперечно, має бути відповідальність за порушення законодавства.

Волинський прес-клуб

фото – volynpressclub.org.ua

Print Friendly, PDF & Email

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *