Моніторинг: Канали обслуговують інтереси власників на проблемних округах

Моніторинг — 16 листопада 2014

Узагальнений огляд  щоденних випусків новин та телевізійних тижневиків та ток-шоу за 3-14 листопада 2014 року.

У новинах залишається досить великою частка замовних матеріалів щодо результатів виборів у проблемних округах. Половина з них – на користь «Опозиційного блоку», чиї інтереси відстоюють «Інтер», «Україна», ICTV та СТБ. Їм протистоїть «1+1». «Україна» щоденно рекламує благодійність свого власника Ріната Ахметова. У випусках новин побільшало «паркетних» сюжетів. На ток-шоу все більш помітна поява нових облич та поступовий відхід від формату політтехнологічних заготовок.

Щоденні випуски за 3-8 листопада (детальний моніторинг)

«Інтер»
«Інтер» не облишає спроб уплинути на результати суперечок у «проблемних» округах, де на перемогу претендують висуванці «Опозиційного блоку». Увага «Подробностей» до округів, де перемогу екс-регіоналів оскаржують умовні «люди Коломойського», буде прикута до кінця тижня. У цих матеріалах традиційно немає балансу та з’являються коментарі представників «Опозиційного блоку», які не мають безпосереднього стосунку до конфлікту.

«Інтер» також порушує стандарти у звичайних, «мирних» матеріалах – наприклад, у сюжеті про судовий позов рівненського пенсіонера проти Кабінету Міністрів подана однобічна інформація без позиції представників житлово-комунальних служб.

Не припиняються й атаки «Інтера» на партію «Самопоміч». Скандал у партії «Воля», представники якої пройшли до ВР за списком «Самопомочі», поданий «Інтером» як розкол у «Самопомочі». Подана лише позиція тієї частини партії «Воля», яка орієнтується на Юрія Дерев’янка. Позиція інших сторін конфлікту не представлена. Наступного дня «Інтер» продовжив розкручувати цю тему. Цього разу матеріал формально збалансований сухим синхроном заступника голови партії Олега Березюка, однак не можна сказати, що позиції всіх сторін подані адекватно та повно.

3 листопада у випуску «Подробностей» з’явилася і не виборча джинса – про регіонала Бориса Колесникова та його доброчинність, другий – уже про свого власника Дмитра Фірташа та його круглий стіл у Відні.

У новинах «Інтера» й підозрілий матеріал на користь «Батьківщини» – про суперечливі результати виборів у Херсоні. Раніше свої інтереси в такий спосіб відстоював тільки «Опозиційний блок». У іншому матеріалі про фальсифікацію виборів з’являються безпідставні коментарі нардепа Олександри Кужель та кандидата в нардепи Олександра Співаковського, який не сказав нічого змістовного. В цьому ж випуску порушують стандарти відокремлення фактів від коментарів і достовірності.

У новинних матеріалах «Інтер» порушував стандарт відокремлення фактів від коментарів.

1+1
ТСН продовжив кампанію на підтримку «своїх» кандидатів у проблемних округах. У матеріалах звучать звинуваченнях у фальсифікаціях кандидатами від «Опозиційного блоку». Позиція самих обвинувачених не представлена.

5 листопада «1+1» показав «паркетний» сюжет про поїздку Ірини Геращенко до Маріуполя, в якому вповноважена Президента не сказала нічого важливого чи нового.

Два дні поспіль в ефірі ТСН з’являлася корпоративна джинса на користь «ПриватБанку» та підозрілий про крадіжки нафти з нафтопроводів. Матеріал позбавлений фактів та конкретики, натомість насичений звинуваченнями.

На «1+1» з’явився «паркетний» матеріал про поїздку Марини Порошенко. Безпідставна увага до дружини Президента була також у новинах «Інтера».

«1+1» порушує стандарт балансу думок у матеріалі про  бійців, які втратили кінцівки під час бойових дій на Донбасі. Поранені закидають владі, що та хоче на них заощадити, проте можливості дати відповідь на ці закиди офіційним особам не дали.

Висвітлюючи конфлікт київського прокурора Сергія Юлдашева та добровольчих батальйонів, відкрито стає на бік останніх. Позиція Юлдашева в матеріалі не відображена, а з представників батальйонів представлений лише Семен Семенченко (два синхрони) – новообраний нардеп від «Самопомочі», до якого були відверто прихильні ЗМІ Ігоря Коломойського.

Україна
«События» також долучаються до кампанії на користь «Опозиційного блоку» у сюжетах про проблемні округи. Такі матеріали з’являються без дотримання балансу при висвітленні позицій сторін конфлікту та без відокремлення фактів від коментарів.

Традиційно в ефірі «України» з’являються невиправдані згадки про власника телеканалу Ріната Ахметова.  У сюжеті про загибель двох підлітків від влучання снаряду в Донецьку «События» разом із «Інтером», СТБ та ICTV акцентували на тому, що в школі, біля якої трапилася трагедія, вчився Рінат Ахметов. Хоча жодного стосунку до цієї трагедії він мати не може. Згодом канал зробив із похорону вбитих школярів редакція «України» привід похвалити власника каналу. 6 листопада в ефірі «Событий» з’явилося відразу три матеріали про доброчинність Ріната Ахметова.

Окрім цього, «Україна» піарить і соратника Ахметова – Бориса Колесникова, розповідаючи про його благодійний фонд. Повертається в новини «України» й корпоративна комерційна джинса – про банк ПУМБ, який належить Ахметову.

ICTV
«Факти» знову долучилися до відстоювання позиції «Опозиційного блоку» на проблемних округах. Цього разу канал дав позицію представнику колишнього регіонала Риженкова, але не дав слова ні Центральній виборчій комісії, ні опонентові екс-регіонала. Такі  ж порушення були зафіксовані на «Україні». 5 листопада «Факти» не дотримуються балансу думок при висвітленні конфлікту між кандидатами на проблемних округах та прямо звинувачують Коломойського у фальсифікаціях.

Окрім цього, у сюжетах про проблемні округи з’являлися коментарі представників «Опозиційного блоку», які не мають безпосереднього стосунку до конфлікту.

У новинах ICTV з’явилося паркетне висвітлення заяв Арсенія Яценюка. ICTV продовжив тенденцію невиправданої уваги до дружини Президента. Безпідставним також була увага «Фактів» до Віталія Кличка, який нагородив фіналістів всеукраїнського дитячого конкурсу «Еко-ідеї з усього світу».

«Вікна» на СТБ дещо менше, але також долучилися до кампанії на підтримку колишніх регіоналів в проблемних округах.

Перший національний у своїй схильності до паркету перегинає палицю: весь матеріал про лікарню «Охматдит» побудований навколо обіцянки першого віце-прем’єра Володимира Гройсмана відновити й завершити будівництво нового корпусу. Оскільки досі на Першому не було помічено джинси, можна припустити, що цей матеріал був наслідко непрофесійності журналістів.

На 5-ому каналі замовних матеріалів не виявлено.

Найбільше матеріалів з ознаками замовності та маніпуляцій стосуються боротьби за результати виборів на мажоритарних округах у Дніпропетровській та Донецькій областях. «Інтер», «Україна», ICTV та подекуди СТБ виступають у цій боротьбі на боці «Опозиційного блоку», чи то пак, Сергія Льовочкіна, підтримуючи колишніх регіоналів – самовисуванців або висуванців «Опозиційного блоку». Їм протистоїть лише «1+1».

«Україна» та «Інтер» і далі особливо старанно просувають «Опозиційний блок». Зокрема, «Україна» запрошує до гостьової студії представників цієї партії. При цьому вони коментують конфлікти на мажоритарних округах, де формально партія навіть не висувала своїх кандидатів.

За тиждень в ефір вийшло 50 замовних матеріалів. Найбільше – на каналі «Україна» (21), далі «Інтер» та ICTV (по 10), «1+1» (3) та СТБ (1).  Під питанням Перший національний (один підозрілий матеріал), на 5 каналі замовних матеріалів не виявлено.

Замовником половини джинсових матеріалів цього тижня був «Опозиційний блок». На другому місці – Рінат Ахметов, чию благодійність вихваляє «Україна» (12 матеріалів). Далі «Батьківщина» (3 матеріали).

Телетижневики за 9 листопада (детальний моніторинг)

Замовні матеріали не зникли і після виборів. У підсумковому тижневому випуску «Україна» продовжила використовувати трагедію із загибеллю школярів у Донецьку як привід для піару свого власника Ріната Ахметова. «События недели» відзначилося ще двома паркетними матеріалами про зустріч Марини Порошенко із послом Японії в Україні Шигіке Сумі та про благодійність Бориса Колесникова.

Замовні матеріали на каналах з’являлися залежно від інтересів їх власників на проблемних округах.

«Факти тижня» на ICTV при висвітленні ситуації на проблемних округах висвітлив позицію голови ЦВК Михайла Охендовського, який заявив про тиск. У процитованій заяві прозвучало звинувачення проти Ігоря Коломойського. Відповідь дніпропетровського олігарха на звинувачення у «Фактах тижня» не озвучили, хоча вона з’явилася ще до виходу випуску в ефір.         Конфлікт всередині партії «Воля» висвітлено збалансовано.

У матеріалі про появу прикордонників на деяких ділянках АТО журналіст Максим Крапівний допустив дві логічні помилки щодо лінії поділу територій та припинення фінансування окупованих територій.

«События недели» на «Україні» приділили темі проблемних округів чи не найбільше уваги. У випуску також звучить заява Охендовського про тиск та звинувачення проти Коломойського у спробі сфальсифікувати вибори на проблемних округах. Відповіді дніпропетровського губернатора не представлено.

У начитці про 79-ий виборчий округ ведучий використав ще один шанс, аби «вкусити» Ігоря Коломойського. Так, не перевіривши інформацію, розповів, що біля окружкому з’явився «Правий сектор».

«Україна» подала тему припинення фінансування  Донбасу на початку випуску. У сюжеті Наталія Кравченко вдало помічає «білу пляму» рішення про скасування соцвиплат із 1 грудня — як мають жити діти та люди похилого віку. Також журналістка звертає увагу на неясність — який механізм реалізації рішення уряду. При цьому подає синхрон губернатора Луганської області Геннадія Москаля, який каже, що не має права говорити про це.

ТСН. Тиждень на «1+1» цього разу став справжнім ньюзмейкером. Спочатку за день до ефіру в інтернеті з’явився своєрідний анонс — «Плюси» покажуть, як Михайло Охендовський брав хабар за «правильний» підрахунок голосів. Як наслідок, голова ЦВК поспішив виправдовуватися, не дочекавшись самого сюжету в ефірі. При цьому звинувачував Ігоря Коломойського у тиску на комісію.

Утім, таке нібито топ-розслідування вийшло майже наприкінці ефіру. А в самому сюжеті ніяких викривальних фактів аудиторії насправді не було представлено. Журналіст Руслан Харченко починає із оціночного судження про те, що в мажоритарних округах відбувається битва між представниками Майдану та представниками «режиму Януковича». Акцент зроблено на 59-му окрузі, де кандидатом є заступник комбату «Дніпро» Валентин Манько. Цей батальйон створено за ініціативи Ігоря Коломойського, власника «1+1». Журналіст допускає бездоказові звинувачення опонента Манька та інші оцінкові судження.

Використавши тенденційно дібрані дані та факти, які мають ознаки фальсифікації, журналіст озвучує звинувачення Михайла Охендовського у отриманні хабара. Ключовим аргументом були кадри, на яких людина, схожа на Михайла Охендовського, заходить в один із офісів в центрі Києва. Жодного вагомого підтвердження висунутого звинувачення в сюжеті немає. Натомість сюжет Руслана Захарченка побудований оціночних судженнях та натяках.

Сюжет Ольга Кашпор для «ТСН.Тиждень» щодо скасування соцвиплат переповнений синхронами перших осіб держави: три коментаря президента Петра Порошенка, один — прем’єра Арсенія Яценюка, чотири — міністра фінансів Олександра Шлапака, два — спікера Олександра Турчинова.

Таким чином загальний дух сюжету — провладний без жодної критики чи бодай альтернативної думки щодо рішень влади.

Очікувано «Інтер» у тижневому випуску представив ситуацію на проблемних округах діаметрально протилежно до «1+1». Про «нечисті» вибори Дмитро Анопченко у студії говорив із Олександром Вілкулом, який відстоював інтереси «свого кандидата» на 38-му окрузі Вадима Нестеренка. Вже на початку ведучий чомусь впевнено вказує, що «чисті вибори» Україна більше нездатна провести. Після цього редакція подає коментар Охендовського, в якому той звинувачує Коломойського у тиску, та заступника губернатора Дніпропетровщини Бориса Філатова, який, по суті, погрожує голові ЦВК.

Рішенням Уряду щодо скасування соцвиплат «Інтер» приділив значну частину ефіру. Та звернув увагу на ситуацію з Кримом, чого не згадали на інших каналах. У студії проблеми Криму Дмитро Анопченко обговорив із Олесем Донієм та Сергієм Куніциним, колишнім прем’єром півострова. Це — один із небагатьох якісних та професійних підборів гостей. Так, пан Куніцин зміг пояснити, що не Україна скорочує водопостачання у Севастополь. Торкнулася редакція «Подробностей недели» і теми постачання палива на непідконтрольну територію Донецької та Луганської областей.

У «Часі. Підсумках тижня» на 5-ому вже на початку ефіру ведучий Віталій Гайдукевич задає тон всьому ефіру: між рядками відчувається лише позитивне ставлення до рішень влади. Журналісти 5-го звернули увагу на питання енергопостачання територій, контрольованих бойовиками. Тему результатів виборів на проблемних округах «Час. Підсумки тижня» знову проігнорували.

Ток-шоу Шустер Live та Свобода слова з Андрієм Куликовим за 7-14 листопада (детальний моніторинг)

Після закінчення  парламентської кампанії у Шустер Live та «Свободі слова» Андрія Куликова були широко представлені нові обличчя.

Серед запрошених на Шустер Live домінували представники нинішньої потенційної провладної коаліції, що позбавило гостроти дискусії, оскільки більшість присутніх демонстрували близькість позицій. Хоч вистачало і критичних висловлювань, у тому числі й на адресу Президента; слід зазначити, що в цих моментах більш відвертими були самовисуванці (такі як Володимир Парасюк) або громадські активісти (Олексій Мочанов), хоча їм очевидно ще бракує підготовленості. Замість осмисленої підтримки заявлених цілей вони отримують лише суто емоційну підтримку, як «свої хлопці».

Представники пропрезидентського блоку демонстрували вищий рівень лояльності, уникаючи прямої критики на адресу глави держави. Процес «вростання» в політичний істеблішмент і надмірна толерантність до тамтешніх правил гри може стати проблемою для представників реформаторських сил.

Ольга Богомолець під час шоу вдається до прийомів, мабуть, близької їй за психотипом Юлії Тимошенко:
- апеляції до емоційного сприйняття аудиторії;
- ігнорування незручних запитань, схильність змінювати тему;
- відсутність конкретики, але при цьому — твердження про наявність детальних стратегій і планів;
- акцент на виключності власних здібностей і можливостей.

Ольга Богомолець побувала на ефірах і в Шустера, і в Куликова. На ICTV ведучий Андрій Куликов пробував з’ясувати реалістичність заяв політика. Але й тут було помітне радше небажання «дотискати» політиків, щоб максимально допомогти глядачам відрізнити реальність від демагогії. Йдеться не про суб’єктивні сумніви в словах політика, а про стиль викладу і структуру самого шоу, які не дають глядачам можливості повноцінно сприймати інформацію.

Більш як тригодинний ефір Шстер Live за 14 листопада було поділено на три частини. У першій — екс-президент Грузії Михаїл Саакашвілі та двоє екс-урядовців із його команди розповіли про досвід успішних грузинських реформ.

Показовим був момент у другій частині програми, де спікером виступав лідер Блоку Петра Порошенка Юрій Луценко, який викладав свою версію розвитку подій у країні й парламенті. Його спроба вдатися до розлогих і не позбавлених традиційної для наших політиків логіки, пояснень миттєво знизили рівень довіри до його слів до менш як 30 відсотків. Попри умовність відсотків, той факт, що суспільство вже не готове покладатися на слова й очікує від влади вчинків — було проілюстровано абсолютно чітко.

Цю ж тенденцію було підтверджено в завершальній частині програми, протягом якої прем’єр-міністр Арсеній Яценюк достатньо переконливо, у властивій йому дещо менторській манері пояснював зміст урядової політики, отримуючи при цьому доволі високий рівень довіри.

Але запитання економічного експерта Бориса Кушнірука щодо відсутності реальних досягнень у реформаторській політиці отримали несподівано високу підтримку, натомість відповіді явно роздратованого прем’єра цю підтримку відчутно втратили.

Таким чином, за нових умов є потужний запит аудиторії на формулювання експертами, журналістами та, врешті, ведучими шоу саме тих запитань, які справді хвилюють суспільство.

Формат багатофігурних «композицій» у студії, коли політики спілкувалися на рівні політтехнологічних заготовок, продукуючи лише «інформаційний шум», поступово відходить у минуле.

«Вибори та ЗМІ»

фото - www.homeofpoker.ru

Print Friendly

Поділитись

About Author

lera.lauda