Паркет для президента

Моніторинг — 24 листопада 2014

«1+1» торпедує Охендовського, «Інтер»  Садового, «Україна» — Коломойського. Порушення стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», 5-го каналу та Першого національного 1015 листопада 2014 року.

Центральні телеканали наввипередки догоджають Петрові Порошенку, роблячи його подекуди популістські заяви головними новинами дня. «Інтер» з «1+1» не припиняють боротьби за мажоритарні округи, переходячи від незбалансованого опису ситуації в судах до спроб уплинути на процес перерахунку або скомпрометувати ЦВК. Замовних матеріалів дедалі меншає, однак на перший план виходить проблема корпоративної джинси. Особливо багато її в новинах телеканалу «Україна».

10 листопада, понеділок

Головні теми дня — виклик міністра енергетики та вугільної промисловості Юрія Продана до Генеральної прокуратури, вибух у харківському пабі «Стіна», остаточні результати виборів, оголошені Центральною виборчою комісією, та нові загиблі на Донбасі.

Протистояння між «1+1» та «Інтером» навколо проблемних мажоритарників триває, хоча кількість округів, за які точиться боротьба, скоротилась до двох — 59-го і 79-го. «1+1» підтримує на цих округах Валентина Манька та Володимира Бандурова, хоча згадує також про інші округи — зокрема, 52-й, де перемогу здобув екс-регіонал Ігор Шкіря: «Мовляв, комісія зробила все, аби переміг колишній регіонал Ігорь Шкіря. Кандидат у депутати по цьому округу Юрій Ломоносов твердить — Шкіря не тільки не гребував підкупом виборців, а й хвалився про це у місцевій пресі. Ломоносов скаржився на це до ЦВК, але відповідь йому відправили до окупованої сепаратистами Макіївки. А ще писав про раптову зміну членів комісій перед виборами та фальсифікації у день голосування. Але у ЦВК порушень не помітили». Юрій Ломоносов — аутсайдер, що здобув заледве 2 відсотки голосів проти Шкіриних сорока, тож, імовірно, його використано в цьому матеріалі просто як противагу екс-регіоналові. Слово в сюжеті дано тільки Ломоносову.

Ще на минулому тижні «1+1» розпочав атаки на голову Центральної виборчої комісії Михайла Охендовського. Скандальний сюжет-викриття, анонсований кілька днів, вийшов у «ТСН. Тижні» 9 листопада та не справив на глядачів аж такого враження: доказів того, що Охендовський отримав хабара за спотворення результатів виборів, у ньому немає. У матеріалі 10 листопада «ТСН» продовжує в тому ж дусі:

«…Після вчорашнього сюжету у “ТСН-Тижні” про причетність Охендовського до отримання хабарів за “правильний” підрахунок голосів, до ТСН звернувся один із свідків таких розмов.

Чоловік: “Я был свидетелем встречи, на которой господин Охендовский за решение вопросов по проблемным округам просил вознаграждение свыше одного миллиона долларов”.

Сергій Іванов, кореспондент: Зі зрозумілих причин свідок тих подій не поспішає показувати своє обличчя. Однак сподівається, що ця інформація зацікавить правоохоронців. Нагадаємо, що вчора “ТСН-Тиждень” продемонструвало промовисте відео, що його отримала з власних джерел. На ньому Михайло Охендовський посеред ночі навідується в елітний офіс на вулиці Володимирській. Що там робив, глава ЦВК коментувати поки що не схотів. Але “ТСН” готовий надати йому таку можливість. Водночас це не єдиний спірний факт біографії нинішнього глави ЦВК. З лютого 2004 року Охендовський тричі ставав членом ЦВК. У 2007 по квоті антикризової коаліції Януковича. У 2004-му саме Охендовський відстоював позиції ЦВК, яка оголосила Віктора Януковича переможцем.

Тарас Березовець, політолог: «Є багато запитань по діяльності Михайла Охендовського в якості члена ЦВК під час виборів парламентських 2012 року, які багато з українських, закордонних експертів вважають сфальсифікованими. Найближчим Михайло Охендовський завжди був до колишнього першого віце-прем’єра Андрія Клюєва. Ну, і власне він ніколи цього зв’язку не приховував».

Сергій Іванов, кореспондент: За законом про люстрацію, Михайло Охендовський повинен був позбутися свого місця, оскільки тривалий час працював при президенті Януковичі. Однак саме до очищення ЦВК справа поки не дійшла, кажуть у Мін’юсті.

Ігор Алексеєнко, заступник міністра юстиції: “Коли Кабінет Міністрів приймав на виконання закону про очищення влади безпосередній порядок, він керувався тими чіткими і граничними межами і перевірки, які були закладені в самому законі».

Сергій Іванов, кореспондент: Показово, що за спізнілу люстрацію українці можуть поплатитися відсутністю чесного волевиявлення на окремих округах. Так, на 52-му уже скаржаться на діяльність ЦВК та її голови. Мовляв, комісія зробила все, аби переміг колишній регіонал Ігорь Шкіря. Кандидат у депутати по цьому округу Юрій Ломоносов твердить — Шкіря не тільки не гребував підкупом виборців, а й хвалився про це у місцевій пресі. Ломоносов скаржився на це до ЦВК, але відповідь йому відправили до окупованої сепаратистами Макіївки. А ще писав про раптову зміну членів комісій перед виборами та фальсифікації у день голосування. Але у ЦВК порушень не помітили.

Юрій Ломоносов,кандидат в народні депутати: “Голосование проводилось неполномочными составами комиссий, которые абсолютно совершенно случайные люди получали печати, избирательные бюллетени, списки избирателей. То есть это было ручное голосование непредусмотренное никакими законами Украина. Центральная избирательная комиссия во главе с господином Охендовским, будем так, прямо препятствует реализации избирательного права не только мне, аи остальным кандидатам”.

Сергій Іванов, кореспондент: В той же час сподівається, на проблемні округи звернуть увагу перші особи держави і правоохоронні орган. Дивно, що глава ЦВК з приводу якого висунуті серйозні звинувачення, досі залишається на своїй посаді. Його репутація та дії ставлять під сумнів чесність та прозорість підрахунку голосів. В історії оновленої України нещодавно уже був випадок, коли заступник генпрокурора Даниленко щодо діяльності якого виникли підозри у зловживанні владою, пішов з посади. Імовірно так само міг би витини і пан Охендовський аби вибір народу не перетворився на вибір окремих осіб.

Лідія Таран, ведуча: “ТСН” готова надати слово для пояснень голові ЦВК щодо висунутих на його адресу звинувачень, які ставлять під сумнів чесний і прозорий перебіг виборів. Одразу після “ТСН” дивіться спеціальний випуск “Секретних матеріалів”, присвячений діяльності одіозного чиновника».

Цей матеріал, заснований на бездоказових звинуваченнях, вочевидь є намаганням тиснути на Охендовського, щоби той вплинув на процес встановлення результатів виборів у проблемних округах. У цьому контексті йдеться, знову ж таки, про 59-й та 79-й. Прикінцева заувага ведучої Лідії Таран про готовність надати слово Охендовському (про це згадувалось і в сюжеті) — знімає з теесенівців звинувачення в незбалансованості. Але не змінює маніпулятивності застосованих прийомів у матеріалі. До речі, журналісти «ТСН» насправді могли б віднайти тих, хто їм би розповів більш предметно щодо сумнівної ролі Охендовського у виборах 2012 року, варто було б лише пошукати, зокрема, серед інших членів ЦВК або співробітників його апарату.

Тим часом «Інтер» так само бездоказово громить Міністерство культури: «”Мертвые души” вместо специалистов, массовые увольнения и пропавшие деньги — мы уже делали сюжеты о ситуации в журнально-газетном издательстве Министерства культуры. Последний — в августе. Ожидали адекватной реакции от чиновников министерства, а вышло как всегда». Попри посилання на співробітників міністерства, жодного з них у сюжеті немає: «Новых руководителей […] рядовые сотрудники издательства называют рейдерами». У цьому матеріалі зімітовано баланс — є коментар міністра Євгена Нищука, однак його слова вирвані з контексту та напряму не стосуються теми сюжету.

ICTV без балансу висвітлює заяву прокурора міста Києва Сергія Юлдашева зі звинуваченням добровольчих батальйонів у «махновщині»: «[…]Будь-яка особа, яка із зони АТО прибуває в місто зі зброєю, є для мене злочинцем. Особливо коли такі люди об’єднуються і створюють групи». Журналісти не з’ясували, про кого саме каже Юлдашев, і не надали слово для відповіді відомствам, яким підпорядковані добровольчі батальйони — Міністерству внутрішніх справа та Міністерству оборони.

У випуску «Событий» каналу «Україна» — три рекламні матеріали про Ріната Ахметова: традиційні продуктові набори для мешканців Донбасу, панегірик на адресу власника каналу від номінального міського голови Донецька Олександра Лук’янченка й повідомлення про те, що Ахметов збільшує кількість гуманітарної допомоги.

Тим часом Перший національний не поспішає позбуватися своїх паркетних звичок. Перший матеріал у випуску — включення кореспондентки з Центральної виборчої комісії, що складається лише зі стендапа кореспондентки без жодних додаткових матеріалів; другий — дайджест коментарів різних народних депутатів.

10 листопада в новинах центральних телеканалів було зафіксовано 9 матеріалів з ознаками замовності: три на телеканалі «Україна», по два на «1+1», «Інтері» та ICTV.

 

11 листопада, вівторок

Головні теми дня — скандал навколо представників місії ОБСЄ, які розголосили інформацію щодо дислокації українських військ, а також інформація про те, що звинувачених у дезертирстві військових із 51-ї бригади відпустили додому.

«Інтер» повернувся до теми, якої давно не торкався — історія рейдерського захоплення телеканалу ТВі. Нагадаємо, конфлікт із Миколою Княжицьким, який, на думку «Інтера», стояв за захопленням, спалахнув через ситуацію в Концерні РРТ. Тепер «Інтер» повертається до старої історії: «Расследовать дела минувших дней периода Януковича. А именно — рейдерский захват телеканала. С такой просьбой к президенту и премьеру обратился бывший владелец ТВі. Письмо Константин Кагаловский разместил у себя на страничке в Фейсбуке. Как и раньше, утверждает — в этой схеме были задействованы люди, сбежавшие в Москву, и те, кто сейчас в Киеве с депутатским мандатом, а еще — госкомпания “Энергоатом”. Писал первым лицам государства и ранее. В апреле и июне. Но реакция пока одинаковая». «Подробности» показово імітують баланс, продемонструвавши, як звернулися до Княжицького й отримали від нього відповідь: «Я на совещании».

У матеріалі про вугілля, закуплене в Об’єднаних Арабських Еміратах, «Подробности» порушують стандарти відокремлення фактів від коментарів та достовірності: «Контракт изначально подозрительный — говорят эксперты. Вместо того, чтобы вывозить уголь с оккупированных территорий и вкладывать деньги в свои шахты — руководство Минтопэнерго специально запутало схему».

До студії «Інтер» запросив новообраного нардепа від Блоку Петра Порошенка Миколу Томенка. Питання до нього ведуча ставила переважно зручні. Те саме стосувалось Олександра Вілкула, який був у гостях «Событий» на каналі «Україна». Він погрожував владі, звинувачуючи її в фальсифікації виборів у Дніпропетровській та Донецькій областях, однак натякнув, що готовий працювати в уряді, якщо запросять. Також у новинах «України» — два матеріали про доброчинність Ріната Ахметова, зокрема про те, як власник каналу допомагає дітям.

Перший національний уже не вперше, розповідаючи про плани щодо відновлення дитячої лікарні «Охматдит» у Києві, дає коментар віце-прем’єра Володимира Гройсмана. Також у цьому ж сюжеті без очевидних причин використано коментар новообраного народного депутата від Блоку Петра Порошенка Євгена Рибчинського: «Буде створена міжфракційна робоча група. Я думаю, що увійдуть не тільки сили, які об’єднались, а примкнуть практично всі, і опозиційні сили так само, щоб завершити це будівництво». Цю саму тему висвітлив «1+1», але зробивши наголос не на обіцянках політиків, а на хворих дітях.

11 листопада в новинах центральних телеканалів було зафіксовано п’ять замовних матеріалів: три на «Інтері» та два на «Україні»; також один підозрілий на Першому національному.

 

12 листопада, середа

Головні теми дня — перестрілки на Донбасі, нарада Президента Порошенка з керівниками силових відомств та коливання курсу валют.

«1+1» далі веде інформаційно-маніпулятивну кампанію проти кандидата в депутати Ігоря Шкірі, використовуючи його опонента Юрія Ломоносова. Підозрілим є й матеріал про ініціативу заборонити продаж алкоголю вночі в Києві. Не згадуючи, що ця ідея належить фракції партії «Самопоміч», із якою в «Плюсів» особливо приязні стосунки, творці матеріалу наводять відразу два коментарі ресторатора та депутата Київради від цієї партії Сергія Гусовського. В матеріалі є посилання на приклад Львова, де таке рішення було ухвалено вже досить давно, однак результативність заборони не проаналізовано.

Вже вдруге в «ТСН» — сюжет із порушенням стандартів, спрямований проти голови ЦВК Михайла Охендовського. Тепер ідеться про його величезні статки: «Коментувати, що це за машини, Охендовський не хоче. В його декларації за минулий рік фігурує лише лексус. Жителі села Горенка, що під Києвом, добре знають, хто живе за високим парканом і чому він не виходить».

«Інтер» тим часом транслює заяву «Опозиційного блоку» про відповідальність за формування коаліції: «Оппозиционный блок берет на себя ответственность за формирование парламентской коалиции, которая будет бороться за интересы людей. […] У нас уже есть пакет законопроектов по восстановлению экономики, и по тому, как мы будем защищать социально незащищенных людей, и в самые первые дни в парламенте мы эти законопроекты отдадим, чтобы их рассмотрели в первую очередь». Ця заява мала би спантеличити глядачів, які знають, що коаліцію формують зовсім інші партії — власне, всі, крім «Опозиційного блоку». Однак пояснення «Інтер» не дає, як і канал «Україна», який також передав цю заяву.

«Україна», СТБ та 5 канал некритично висвітлюють заяву Петра Порошенка про те, що він начебто тримає на контролі розслідування злочинів колишніх керівників держави: «Той факт, що ці особи перебувають в бігах, ніяк не перешкоджає нам довести і забезпечити притягнення їх до відповідальності. Ви пам’ятаєте, що ініційований мною закон сьогодні дає нам підстави для заочного засудження». Ефективність притягнення до відповідальності людей, які перебувають поза зоною досяжності, потребує експертної оцінки, якої новинарі не дають.

Хоча Борислав Береза переміг на Троєщині й тепер є новообраним народним депутатом, «Інтер» не полишає розповідати про його подвиги: «“Правый сектор” и Киевская милиция договорились совместно бороться с нелегальными “наливайками”, наркопритонами и игорными заведениями. Начнут с Деснянского района, а затем обещают навести порядок и в остальных районах столицы. В прошлом месяце по жалобам местных жителей “Правый сектор” уже проводил рейды по питейным заведениям Троещины. Теперь возьмутся за незаконно установленные МАФы», «Эта проблема оказалась более глубокой, чем я думал, — каже нардеп Борислав Береза. — Закрывая одно помещение, через 2-3 дня оно открывалось, но уже под другим брендом. В ближайшее время будут демонтированы 62 МАФа, которые незаконно продают алкоголь».

Підозрілим також є матеріал «Інтера» про замах на активіста Миколу Джогана: «Его пытаются запугать — уверен лидер самообороны. Имен не называет, но уверен, это могут быть руководители области и силовых структур, все, против кого он организовывал акции протеста». Творці матеріалу не називають жодних конкретних імен, однак кидають тінь на силовиків та чиновників.

Тим часом на ICTV вихваляють тестя власника каналу, Леоніда Кучму: «У президентському фонді Леоніда Кучми Рік Білорусі в Україні святкують по-особливому: з національними піснями, знайомством з мистецтвом братнього народу. Натюрморти, портрети, пейзажі, художні замальовки вперше в Україні демонструє білоруска Марина Мороз». Не забули про щоденну порцію корпоративної джинси й на «Україні», давши, щоправда, в цей день лише один сюжет про доброчинність Ріната Ахметова.

12 листопада в ефірі новин центральних каналів було зафіксовано шість матеріалів з ознаками замовності: три на «Інтері», два на «Україні» та один на ICTV. Знову серед замовників з’являється партія «Опозиційний блок» (два матеріали).

 

13 листопада, четвер

Головна тема дня — загострення ситуації на Донбасі, зокрема на Луганщині, де посилились обстріли.

Проте головним героєм цього дня став Петро Порошенко: телеканали почали приділяти надмірну увагу його заявам. Зокрема, твердження, що місія ОБСЄ є «ключовою в розв’язанні конфлікту на сході», некритично озвучили «1+1», «Інтер», ICTV та 5 канал.  «Україна» також констатувала, що: «Петр Порошенко верит в Минский меморандум», «Зараз, в цей час, ми вважаємо, що немає більш відповідальної, більш важливої для нас завдання, як забезпечення миру».

Також «Інтер», ICTV, 5 канал та «Україна» повідомили, що Порошенко зробив 21 листопада Днем гідності: «Президент учредил новый праздник. Это День достоинства. Он будет отмечаться 21 ноября в день годовщины Евромайдана и Революции достоинства. […] “Это был чрезвычайно тяжелый экзамен для Украины, когда украинцы продемонстрировали свою европейскость, достоинство, свое стремление к свободе”, — отметил Порошенко» («Інтер»). Започаткування нового свята можна вважати новиною, однак інші заяви Порошенка навряд чи є самодостатніми інформаційними приводами й мали би тягнути за собою осмислення та експертні коментарі.

«Плюси» також розповідають про доброчинність дружини Президента: «Підручники зі шрифтом Брайля, комп’ютер та спеціальний принтер отримали у подарунок учні київської школи-інтернату від Марини Порошенко. У день незрячих перша пані країни відвідала єдину в столиці спеціалізовану школу-інтернат.  […] Марина Порошенко була вражена, як дітки лише на дотик ліплять, вирізають, грають у спортивні ігри, опановують комп’ютери і займаються творчістю. Вихованці подарували першій пані міні-виставку. Та вона у відповідь пообіцяла не забувати про них».

«Інтер» повертається до атак на «Самопоміч» та її лідера Андрія Садового. «Днепропетровских бабушек впечатлил бы и особняк львовского мэра. В элитном районе города, рядом с парком. “Міський голова отримує десь від 12 до 15 тисяч гривень офіційної заробітної плати, — каже Віктор Чарномський, керівник правозахисної організації “Стражі закону”. — Перед виборчими перегонами був скандал навколо вілли, яку побудував Андрій Іванович Садовий. Вілла по найменшим підрахункам коштує близько 3-х мільйонів доларів. За таку зарплату, яка задекларована у Андрія Івановича, нереально». Садовому слова не дали.

У «Подробностях» без видимих підстав згадують про «Опозиційний блок» у матеріалі про суперечку щодо результатів виборів у 38-му окрузі: «По предварительным результатам, лидирует Вадим Нестеренко. Занявший третье место — бывший министр обороны Александр Кузьмук потребовал через суд пересчета голосов. Вчера в помещение также врывался человек с оружием и угрожал членам комиссии. “Оппозиционный блок” написал открытое письмо президенту. Требует восстановить законность на 38 округе». Формально Кузьмук — самовисуванець, тож представляти його інтереси «Опозиційний блок» не мав би. В інформації про конфлікт на 60-му окрузі є лише позиція представника кандидата в депутати Олександра Риженкова.

Рідкісний випадок, коли в матеріалі про колишніх президентів не фігурує Леонід Кучма, можна було спостерігати у «Вікнах» СТБ — тут процитували думку Леоніда Кравчука та Віктора Ющенка: «Український народ має готуватись до важкого і тривалого протистояння. Так вважають перший та третій українські Президенти».

Тим часом «Україна» вихваляє доброчинність Ріната Ахметова, який рятує хворих дітей: «С момента трагедии ребят взял под опеку гуманитарный штаб Рината Ахметова. С начала боевых действий на Донбассе гуманитарный штаб оказал помощь 91 ребенку, из них 19 ставшим жертвами взрывов». Наприкінці випуску — ще один аналогічний сюжет: завдяки Ахметову «справиться с тревогой и страхом детям и взрослым помогают специалисты психологической службы». А гостем студії «Событий» став лідер Радикальної партії Олег Ляшко. Наприкінці розмови ведучий несподівано згадує про Ігоря Коломойського — це виявляється підводкою до відеокомпромату на дніпропетровського губернатора: «Это все понятно. Дальше говорим о черном пиаре, которых было изобилие на минувшей кампании. В сети появилось видео, где человек, похожий на губернатора Днепропетровской области, обсуждает ваши избирательные успехи. Или точнее не успехи. Давайте посмотрим». Далі розмова з Ляшком точилася навколо персони Коломойського. Після гостьової студії в «Событиях» ще один матеріал проти команди Коломойського — звинувачення на адресу його заступника Геннадія Корбана у збройному вторгненні до окружної виборчої комісії. Балансу в цьому повідомленні не дотримано.

13 листопада в новинах центральних телеканалів вийшло вісім джинсових матеріалів: п’ять — на каналі «Україна» (включно з гостьовою студією), два на «Інтері» і один підозрілий на СТБ.

 

14 листопада, п’ятниця

Головні теми дня — коаліційні переговори, смерть грузинського реформатора Кахи Бендукідзе та чергова спроба терористів штурмувати донецький аеропорт.

Знов у новинах «Інтера» «Опозиційний блок» диктує свої вимоги партіям, які творять парламентську коаліцію: «Ключевые парламентские комитеты “Оппозиционный блок” требует закрепить за оппозицией. Хотят, чтобы этот механизм был прописан в коалиционном соглашении. Считают, что представители оппозиции должны возглавить бюджетный, регламентный комитет, комитет по борьбе с коррупцией, а также комитет по вопросам свободы слова и Счетную палату».

Повертається «Інтер» і до практики піару політиків на благодійності: в матеріалі про волонтерську допомогу військовим з’являється новообраний народний депутат Ігор Єремєєв. «Наші помічники і координаційний центр зв’язується з командиром батальйону, він дає перелік що необхідно на даний момент, і відповідно ми закупляємо це все, — каже самовисуванець, що голосував за закони 16 січня. — І в понеділок із колегами підемо і в Міністерство оборони. Тому, що підняти питання ротації для бійців ,які вісім місяців знаходяться».

«1+1» і далі «воює» за 59 округ, даючи в матеріалі про протистояння навколо результатів виборів на Донеччині два коментарі сторони Валентина Манька — самого кандидата та його представника. Позиції опонента Манька, Сергія Сажка, або суду в матеріалі не представлено.

«1+1» знов некритично ретранслює незмістовну заяву Порошенка в суто паркетному стилі: «За словами глави держави, українська економіка зараз працює за принципом все для фронту, все для перемоги. За останній період, зазначає Порошенко, докладено максимум зусиль для посилення і оснащення військових в зоні АТО. Їм доправили нову техніку, вона дозволить забезпечити ефективний і надійний захист України. Водночас у разі якщо події будуть розгортатися всупереч мирному плану, українські збройні сили готові і здатні дати відсіч». Коментар глави держави не менш популістський: «Ми бачимо вирішення питання окремих районів Донецької і Луганської областей виключно політичним мирним шляхом, але сили і засоби для того, щоб захистити державу в нас на сьогоднішній день ми їх маємо у своєму розпорядженні. Нами розроблені і за останні два місяці втілені в життя серйозні кроки по підготовці наших збройних сил, інших підрозділів для захисту України». Аналогічну інформацію видали в ефір «Інтер», ICTV, «Україна» та 5 канал, не давши експертних коментарів, які могли би проаналізувати правдоподібність тверджень глави держави.

У «ТСН» «1+1» з’явилося суто рекламне повідомлення про «Приватбанк», який належить власникові каналу Ігорю Коломойському: «Те, що не може зробити один, можна зробити разом, — уже вкотре довели клієнти “ПриватБанку”, які взяли участь у програмі “Допомагати легко”. 25 тисяч людей спочатку перерахували у фонд акції гроші через банкомати або дрібну решту у відділеннях банку, а потім на сайті банку обирали благодійний проект».

«Інтер», спираючись на чутки, звинувачує неконкретних чиновників у злочині: «Генпрокуратура сегодня провела ряд обысков у высокопоставленных чинов Минобороны. Поговаривают, что речь идет о лицах уровня замминистра, причастных к тыловому обеспечению армии и тендерам. Обыски проводили как на рабочих местах военных чиновников, так и их квартирах. Прокуратура подозревает, что они причастны к махинациям при закупках горюче-смазочных материалов». У матеріалі немає ані позиції звинувачуваних, ані коментарів Генпрокуратури.

Підозрілу увагу ICTV приділяє найбільшому круїзному лайнеру в світі — Quantum of the Seas; про це судно канал уже розповідав 10 листопада й повернувся до нього знову. Також у випуску «Фактів» — корпоративна джинса «ПінчукАртЦентру».

Не забуває про бізнес свого власника й «Україна»: «В энергетической компании ДТЭК уверены — обеспечить страну углем можно и на иных условиях, без репутационных рисков и по приемлемой цене. Для этого нужно только починить железнодорожные пути». Не припиняють «События» також вихваляти досягнення Ріната Ахметова у царині доброчинності.

У пятницю в новинах центральних телеканалів було зафіксовано вісім матеріалів з ознаками замовності — по два на «Інтері», «Україні», «1+1» та ICTV.

15 листопада, субота

Головна тема дня — рішення Петра Порошенка скасувати закон про особливий порядок самоврядування частини Донецької та Луганської областей та введення в дію рішення Ради національної безпеки і оборони про енергетичну безпеку держави.

«Інтер» цитує беззмістовне висловлювання Порошенка на зустрічі з перуанським письменником Маріо Варґасом Льйосою: «Если такой духовный лидер, как вы, будет знать, что именно здесь происходит, это будет намного эффективнее десятков и сотен статей в газетах». А також не припиняє змагатися за «свого» кандидата у 60-му окрузі Сергія Риженкова: «Самовыдвиженец Александр Рыженков требовал перевыборов. В фальсификациях он обвиняет своего оппонента Дмитрия Лубенца. Но суд даже не выслушал свидетелей». Балансу в матеріалі традиційно немає.

Соратник Ігоря Єремєєва, новообраний депутат-мажоритарник Степан Івахів, один із тих, хто голосував за закони 16 січня, також вирішив попіаритися на допомозі фронту. Його коментар безпідставно використаний у сюжеті про українських військових у Дебальцевому: «Сьогодні хлопці задають елементарні питання — запчастини для техніки — з-за того, що половина техніки не може заїхати. Ми ж не можемо запчастини для військової техніки купити десь на якомусь заводі. Елементарні речі, розумієте… Або дати хоча б один-два спеціалісти, аби техніку ремонтувати, бо вона потребує кваліфікації». А «События» каналу «Україна» традиційно повідомили про доброчинність Ріната Ахметова.

Лише три замовні матеріали було зафіксовано в теленовинах у суботу — по одному на ICTV, «Інтері» та «Україні».

Висновки

Надмірна увага теленовинарів до Петра Порошенка (а надто його дружини), що виявляється в готовності ретранслювати навіть зовсім позбавлені інформаційної цінності заяви в паркетній стилістиці, може бути потрактована як ознака прагнення власників прихилити до себе главу держави. Порошенко й до того був для більшості телеканалів практично недоторканною персоною, однак висвітлення порожніх заходів та заяв повертає теленовини в часи Януковича.

Протягом тижня в новинах було озвучено двадцять п’ять різних заяв та коментарів Порошенка, і це без урахування повідомлень про події з його участю та коментарів представників Блоку Петра Порошенка.

Протягом тижня в новинах було зафіксовано 39 матеріалів із ознаками замовності. З них найбільше — на телеканалі «Україна» (16, із них 10 — корпоративна джинса Ріната Ахметова), 11 — на «Інтері», 6 — на ICTV, 4 — на «1+1» та один на СТБ. «Опозиційний блок» залишається політичною силою, що замовляє найбільше джинси (4 матеріали).

Проте головними лейтмотивами замовних матеріалів залишаються намагання медіавласників уплинути на судові процеси щодо перерахунку та часткового скасування результатів виборів, які дають надію на перемогу «їхніх» кандидатів у проблемних округах. З-поміж масиву подібних повідомлень слід вирізнити кампанію «1+1» проти голови ЦВК Михайла Охендовського, проти якого журналісти «ТСН» «раптом» знайшли чимало різнопланового компромату, переважно бездоказового. Серія матеріалів проти Охендовського нагадує нам про те, що джинса — не лише «нешкідливий» замінник легальної реклами та політичної агітації, але й чорні технології, які можуть на догоду інтересам замовника підірвати чиюсь репутацію та довіру до державних інституцій загалом.

Ірина Андрейців, Отар Довженко, для «Вибори та ЗМІ»

фото - unian.net

Print Friendly

Поділитись

About Author

lera.lauda