Змінили вила на лопату

У Бахмачі немає місцевого телебачення і виходять всього дві газети. Тому штаби кандидатів намагалися заклеїти якомога більше стовпів портретами мажоритарників. Сама ж виборча кампанія звелася до традиційної боротьби грошей, продовольчих пакетів і згущеного молока.    

У день тиші дев’ятнадцятитисячний Бахмач обклеєно передвиборчою агітацією. Тут три білборди: два пустих, а на третьому – заклик голосувати чесно. Немає і сітілайтів. Тому практично на кожному стовпі висять плакати одразу декількох кандидатів, заліплені в декілька шарів.

– Яку місцеву газету у вас можна почитати? – питання, що змушує жителів задуматися. Адміністратор готелю радить купити «Порадника». Його вдається знайти в універсамі за дві гривні. Продавчиня додає, що більше ніяких місцевих газет не знає.

«Порадник» позиціонує себе «районною незалежною газетою» з гаслом «Моя хата скраю – першим ворога стрічаю!». У ній чесно маркують політичну рекламу, яка складає більшість матеріалів у випуску без оголошень та телепрограми. Що примітно – під кожним текстом про того чи іншого кандидата вказано автора.

Найбільше публікацій у номері, який вдалося купити, присвячено мажоритарнику від партії «Заступ» та засновнику  сільгосппідприємства «Агродім» Валерію Давиденку. Однак з матеріалів на сайті газети ( http://poradnik.org.ua/ ) стає зрозуміло, що редакція симпатизує чинному міському голові міста Павлові Шимку, який йде в Раду від Радикальної партії Олега Ляшка.

Павло Шимко був одним із ймовірних кандидатів на перемогу. Принаймні, так здавалося. По-перше, за нього закликав голосувати Олег Ляшко, який пройшов у Верховну Раду по цьому ж округу у 2012 році. По-друге, у Бахмачі традиційно висока явка, і тут, як і по всій області, активного голосують за Радикальну партію. По-третє, Шимко – міський голова, про якого місцеві не кажуть практично нічого поганого.

Вони розповідають, що агітації за Шимка майже не було. Немає її і на стовпах вздовж дороги. Сам очільник міста говорить, що відстуність агресивної передвиборчої кампанії –принципова позиція партії: «Гроші, які мали піти на рекламу, ми відправляли на допомогу фронту». Місцеві розповідають, що за декілька днів до виборів на одному з білбордів міста все ж з’явилася політична реклама мера разом з Ляшком.

Найбільше місто заліплено портретами кандидатів: Валерія Давиденка від «Заступу», самовисуванців  Петра Устенка, Михайла Голиці та Валентина Запорошука. Усі троє запевняють, що узгоджені і підтримані демократичними силами. Політсили це спростовують.

У Бахмачі боротьба за голоси виборців велася не так, як в інших містах: не в медійному просторі, а в реальному житті.

На Жовтневій, одній з центральних вулиць, біля п’ятиповерхівки розкидані роздруковані на принтері чорно-білі листівки. На них – фотографії Давиденка зі звинуваченням у співпраці з Азаровим (він був заступником міністра з аграрної політики) та заклики до люстрації. У тому ж місці валяються глянцеві контрагітки, але вже проти Михайла Голиці, колишнього голови правління «Київміськбуду». На листівках Павла Шимка вказано замовником тиражу. Щоправда невідомо якого саме Шимка, оскільки кандидатів у нардепи з таким прізвищем два: міський голова та його «клон». Очільник Бахмача відхрещується від причетності до цих контрагіток і натякає на конкурентів.

Найзапекліша боротьба за час кампанії точилася між представниками штабу Давиденка та Голиці. Продавчиня в одному з магазинів каже, що кожного дня хтось зривав плакати Голиці, а потім вішав Давиденка, і навпаки.

Під час однієї з прес-конференцій, де були присутні більшість бахмацьких мажоритарників, розгорівся скандал. Кандидат від Свободи Володимир Брюховецький  звинуватив ( http://www.youtube.com/watch?v=vO55i0HvfUU#t=38 ) своїх конкурентів у підкупі виборців. «Давайте говорити відверто. Запорощук на кожній зустрічі з виборцями роздає людям по банці згущенки, – заявив свободівець. – Люди, які зараз сидять зі мною за одним столом, у 2012 році закидали увесь округ подарунками, вкинувши величезне “бабло”. Помічник одного з депутатів, який сидить поруч, приходив до мене в Талалаївці і казав: “Скоро День опікунів. Що нам опікунам подарувати? Щось не дороге, але щоб і про нашого кандидата знали”».

Порушень на 208 окрузі, у тому числі в Бахмачі, було дійсно немало. З ними намагалися боротися активісти громадської організації «Народна рада Бахмаччини». У день виборів вони ходили дільницями і роздавали листівки «Голосуй по совісті».

Свободівець Денис Сергієнко також входить до «Народної ради Бахмаччини». У середині жовтня саме він впіймав представника Давиденка із 260 тисячами гривень  ( http://oporaua.org/news/6744-pidkup-na-chernigivshchyna-lzastupr-rozdaje-groshi-vyborcjam-u-krashchyh-tradycijah-90-yh-video ), які той роздавав в обмін на «галочку» в бюлетені. За цим фактом правоохоронні органи порушили чотири кримінальні справи.

Денис розповідає, що це був не єдиний випадок. За його словами, напередодні і в день виборів селами ходили люди та пропонували за гроші підтримати аграрія. «Ми просто не встигаємо реагувати на усі випадки», – каже Сергієнко.

Під час однієї з передвиборчих прес-конференцій семеро мажоритарників зробили спільну заяву, у якій звинуватили Валерія Давиденка у масовому підкупі виборців, і звернулися до правоохоронних органів з вимогою розслідувати факти підкупу. Після цього на кандадтів, які брали участь у прес-конференції, напала група «тітушок».

Водночас у тому ж «Пораднику» заступівець позиціонується як кандидат, що веде «чесну і прозору» передвиборчу кампанію.

Окрім нього у скандалах, пов’язаних із підкупом виборців, фігурують Запорощук та Голиця. Від імені Запорощука, який є депутатом Чернігівської обласної ради та власником групи компаній «Провіант», в Бахмачі були розклеєні оголошення, де повідомлялося, що «всім бажаючим отримати безкоштовне молоко та згущене молоко слід звернутися до штабу кандидата». У штабі, за даними Опори, це назвали провокацією. Там підтвердили безкоштовну роздачу згущенки, хоча не вважають, що це можна класифікувати як непрямий підкуп виборців.

Ще одна гучна справа була пов‘язана з Михайлом Голицею. На відео, що з’явилося в інтернеті (http://www.youtube.com/watch?v=mf4CniP9a2k), видно, як чоловік роздає гроші та агітаційні матеріали за цього мажоритарника.

Вибори-2014 у Бахмачі – це традиційна боротьба агітації, грошей та продовольчих пакетів. Більшість новин  місцеві жителі дізнавалися не з газет, не з телебачення, а від знайомих та родичів. Проте тут активно обговорювали програму Савіка Шустера, на якій розповіли про підкуп виборців Валерієм Давиденком. Водночас це не завадило йому перемогти, набравши майже 40% голосів.

Так колиска радикалізму перетворилася на вотчину аграрія.

Володимир Волощук, для «Вибори та ЗМІ»

Print Friendly, PDF & Email

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *