«Україна» та «Інтер» є лідерами за кількістю «джинси» у передвиборчий період – моніторинг ГО «Телекритика»

Статті — 21 жовтня 2014

Найменше матеріалів з ознаками «джинси» розміщували канали «СТБ», «Перший національний», «5-й канал» та «Новий телеканал» (протягом періоду 1 вересня – 17-те жовтня 2014 року).

Такі результати були представлені сьогодні  під час круглого столу «Джинса» в українських медіа в передвиборчий період 2014 та як з нею боротися», який організувала ГО «Телекритика» в рамках спільного проекту Європейського Союзу та Ради Європи «Зміцнення інформаційного суспільства в Україні». На заході були представлені результати моніторингів загальнонаціональних   («Інтер», «1+1», «Україна»,  СТБ, Новий канал, ICTV,  5-й,  Перший національний) та регіональних телеканалів.

Учасники круглого столу – медіаексперти, юристи, представники громадських організацій – наголошували, що джинса є одним із видів корупції: вона спотворює вибір виборців та порушує права споживачів.

«Революція гідності і події на сході України не призвели до очищення ефіру від прихованої реклами, як це очікувалось», – зазначила шеф-редактор «Телекритики» Наталя Лигачова. Згідно з моніторингом, чим ближче до виборів, тим більшою ставала кількість матеріалів з ознаками замовності на телеканалах. Так, на тижні 1-7 вересня у праймових новинах семи телеканалах зафіксовано 80 таких матеріалів (за моніторингом за підтримки Інтерньюз-Нетворк); на тижні 29 вересня– 4 жовтня – 97 матеріалів; 6-11 жовтня – 129 матеріалів (за моніторингами за підтримки Ради Європи).

Найбільшу кількість матеріалів з ознаками джинси та порушеннями журналістських стандартів подавали телеканали «Інтер» та «Україна» (наприклад, за тиждень  6-11 жовтня на «Інтері» було 58 таких матеріалів, на «Україні» – 36).  Новини телеканалів ICTV та «1+1» містили дещо меншу кількість матеріалів з ознаками замовності та порушеннями стандартів. «Найчистішими» були програми новин  каналів «СТБ», «Першого національного», «5-го каналу», та «Нового каналу».

Як зауважила пані Лигачова, передвиборча кампанія цього року позначена засиллям корпоративної джинси, тобто такими матеріалами, що відстоюють інтереси власників.   «Передвиборча кампанія на телеекранах стала не змаганням програм, і навіть не змаганням харизматичних лідерів, а війною олігархів, – зауважила вона. – Однак в останні тижні перед виборами до корпоративної джинси додалось і просто заробляння “грубих грошей”: джинсують майже всі телеканали, очевидно, оцінюючи цей період як останній етап жнив».

Щодо регіональних телеканалів, то тут рівень матеріалів з ознаками джинси теж збільшився, порівняно із вереснем. «Джинса у регіонах більш дрібна та персоналізована, в першу чергу це піар кандидатів-мажоритарників», – зауважила експерт ГО «Телекритика» Антоніна Мніх.

За даними моніторингу лідерами джинсового ант рейтингу є харківський «7 канал» (40% контенту з ознаками замовності, збільшення піар-матеріалів міського голови Геннадія Кернеса) та сумський «Відікон» (48% контенту з ознаками замовності).  Найменше джинсують львівські телеканали ZIK (5% контенту з ознаками замовності) та «24 канал» (4% з ознаками замовності).

Вкрай негативна ситуація із «джинсою» у регіональній пресі, зазначила Оксана Романюк, виконавчий директор Інституту масової інформації: «До 80% площі в регіональній пресі відводиться під замовні матеріали. Шалено джин сують матеріали, які фінансуються з держбюджету. Утім, якщо порівняти з виборами 2012 року, джинса зменшилась на третину, бо тепер немає головного замовника 2012 року – Партії регіонів». Також моніторинг ІМІ зафіксував нерозбірливість ЗМІ у спектрі розміщуваної джинси – публікують замовні матеріали від ідеологічно протилежних партій. (детальність про моніторинг ІМІ тут).

Детальніше про круглий стіл та обговорення способів боротьби з «джинсою» читайте найближчими днями на MediaSapiens.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» в рамках проекту «Зміцнення інформаційного суспільства в Україні» за підтримки Ради Європи. Протягом трьох місяців парламентської кампанії-2014 року  (вересень-листопад) щотижня публікується описово-аналітичний  звіт якості висвітлення головних тем  кожного дня, з підрахунком кількості матеріалів з ознаками замовності,  у новинах 7-ми телеканалів («Інтер», «1+1», СТБ, ICTV, «Україна», 5-й, та Перший національний).

Моніторинг матеріалів суспільно-політичної тематики з ознаками замовності (або цензури) в теленовинах, а також випадків замовчування важливої для суспільства інформаціїздійснюється громадською організацією «Телекритика» за підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк» в рамках проекту «Медіа та вибори. Парламентські вибори-2014». Протягом одного тижня кожного місяця (вересень-листопад)  проводиться кількісно-якісний аналіз  новин 8-ми телеканалів («Інтер», «1+1», «Україна»,  СТБ, Новий канал, ICTV,  5-й,  Перший національний).  В рамках цього ж проекту аналізуються також  підсумкові політично-інформаційні щотижневики та політичні  ток-шоу.

«Вибори та ЗМІ»

Print Friendly

Поділитись

About Author

lera.lauda

  • Антон

    Да сейчас на СМИ полагаться нельзя( Смотрю по СМИ как все в стране налаживается, а выхожу и реальность глаза режет. Я так понимаю все каналы куплены олигархами. Разве они себя покажут с плохой стороны?! Видимо, что нужно будет за КПУ проголосовать -в их противостоянии вся правда будет вылазить, а так будем слышать только то, что они хотят нам показать(