Моніторинг: Замовних матеріалів та чорного піару поменшало, обслуговування інтересів власників залишилося.

Моніторинг — 04 листопада 2014

Узагальнений огляд  щоденних випусків новин та телевізійних тижневиків за 27 жовтня — 2 листопада 2014 року.

По завершенні виборчої кампанії в новинах закономірно різко поменшало замовних матеріалів — як прихованої реклами, так і чорного піару. Джинси стало вчетверо менше. Однак продовжилися кампанії з прославлення благодійності Ріната Ахметова та паплюження Андрія Садового і очолюваної ним партії «Самопоміч». Канали Пінчука долучилися до кампанії проти Коломойського. Не припинилась і джинса на користь «Опозиційного блоку».

Щоденні випуски новин за 27 жовтня – 1 листопада (детальний моніторинг)

Інтер
Протягом тижня «Подробности» інтенсивно розкручували тему фальсифікацій на шкоду «Опозиційному блоку», боротьби за мажоритарні округи та критику формування коаліції. У цих матеріалах активно з’являються представники «Опозиційного блоку» – Юрій Бойко, Олександр Вілкул, Нестор Шуфрич. Також, невиправдані коментарі представників цієї політичної сили з’являлися у матеріалах, до яких вона не має безпосереднього стосунку. Наприклад, матеріал про газові переговори за 31 жовтня.

У матеріалах про результати виборів на Дніпропетровщині та Запоріжжі «Інтер» продовжує критикувати Ігоря Коломойського без дотримання балансу та використовує жорсткі оцінкові судження.

У матеріалі на традиційну для «Подробностей» тему — незаконний видобуток бурштину на Волині — Волинську трагедію названо по-царьовськи «Волынской резнёй». До того ж, у матеріалі є оцінкові судження. Окрім відокремлення фактів від коментарів, порушено й стандарт балансу думок: коментарів згадуваних у матеріалі правоохоронців або керівництва області, крім голови сільської ради, немає.

29 жовтня «Інтер» розпочав випуск із матеріалу-звинувачення на адресу влади: про учасників бойових дій на Донбасі, які лікуються власним коштом без державної допомоги. Балансу в сюжеті немає — лише коментарі волонтерів і бійців, однак жодної позиції силових міністерств.

Того ж дня три (!) матеріали цього випуску присвячено перешкодам у мовленні «Інтера». Також тут є матеріал із численними звинуваченнями на адресу Ігоря Коломойського та, як завжди, без балансу.

Після нетривалої перерви в «Подробностях» знову почали систематично паплюжити «Самопоміч» та її лідера, львівського мера Андрія Садового. Матеріали виходили з порушенням стандартів відокремлення фактів від коментарів, достовірності і точності та балансу думок.

ICTV
«Факти» порушили стандарт відокремлення фактів від коментарів у сюжеті про колишніх регіоналів, які пройшли до Верховної Ради. Журналістка дає одному з них різку оцінку: «Антон Яценко, якого називають хрещеним батьком тендерної мафії», а по завершенні переліку констатує: «І тепер Москва матиме свої вуха в українській Раді».

А в матеріалі про партії, що не пройшли до Верховної Ради, лідерці партії «Заступ» Вірі Ульянченко дали змогу подякувати виборцям. Представники інших політсил такої нагоди не отримали.

28 жовтня ICTV долучився до звинувачень Коломойського. Критичні висловлювання журналісти підтверджують синхроном політкоментатора та постійного учасника заходів «Опозиційного блоку» Костя Бондаренка. Наступного дня звинувачення в бік Коломойського без відповіді в ефірі ICTV продовжилися.

ICTV разом з «Інтером» надали інформаційну підтримку кандидату від «Опозиційного блоку» на 60-му окрузі Олексанрда Риженкова. В ефірі «Фактів» його захищає Нестор Шуфрич, заразом звинувачуючи Ігоря Коломойського. У матеріалі про 38-ий округ ICTV, також, відмовився від балансу на користь «Опозиційного блоку».

31 жовтня «Факти» порушують стандарти балансу та відокремлення фактів від коментарів у сюжеті про українське зерно, яке мало би бути експортоване до Бангладеш. Коментує цю ситуацію чинний нардеп від «Батьківщини» Василь Пазиняк, однак коментарів офіційних органів, на адресу яких висловлене звинувачення, в матеріалі немає.

Традиційно у новинах ICTV транслюється корпоративна джинса Віктора Пінчука.

СТБ
Характер замовних матеріалів та порушень стандартів у «Вікнах» ідентичний з ICTV. СТБ долучається до підтримки «Опозиційного блоку» в матеріалах про проблемні округи. Канал також дає сюжети проти Коломойського і повторює невиправдані синхрони «Опозиційного блоку». Окрім цього, у новинах була присутня корпоративна джинса на користь власника телеканалу Віктора Пінчука.

«Україна»
Інформаційну підтримку «Опозиційному блоку» надають і «События» — в матеріалі про 59-й виборчий округ Юрій Бойко звинувачує Ігоря Коломойського в фальсифікації виборів. Позиція Коломойського в матеріалі не озвучена.

«Україна», як і перед виборами, щоденно вихваляє доброчинні діяння свого власника Ріната Ахметова. У випусках за 28 жовтня та 1 листопада канал присвятив своєму власникові два сюжети.

29 жовтня «События» каналу «Україна» також віддає «Опозиційному блоку» перемогу у 60-му окрузі.
Також у цьому випуску «Событий» — звичний піар добрих справ Ріната Ахметова.

1 листопада «Україна» долучилась до боротьби за 59-й округ, підтримуючи «свого» кандидата Сергія Сажка.  А також за 60-й, де відмовляється від балансу на користь Олександра Риженкова (раніше підтриманого «Інтером») і безпідставно наводить коментарі «Опозиційного блоку»

Перший національний

Перший національний і далі будує випуски новин у формі телегазети. Повноцінний відеоряд у випуску є лише в сюжеті про обстріл автомобіля, в якому їхали кандидати в депутати від Блоку Петра Порошенка Мустафа Найєм та Сергій Лещенко. Інші матеріали супроводжують паркетні відео, частина — неякісні розкадровки героїв із зображенням, що труситься. Поза тим, порушень стандартів у новинах Першого не виявилено.

Протягом тижня було зафіксовано 43 матеріали з ознаками замовності – в чотири рази менше, ніж минулого тижні. Найбільше замовних матеріалів на «Інтері» (19), далі «Україна» (13) і ICTV (7). Зовсім не виявлено замовних матеріалів у новинах Першого національного та 5-го каналу. «1+1» припускався сюжетів без дотримання балансу думок, але загалом дотримувався нейтралітету до суботи, коли почав відповідати на атаки проти Коломойського.

Головна мета замовних матеріалів — підтримати боротьбу «Опозиційного блоку» за кілька мажоритарних округів, де близькі до цієї політичної сили кандидати (висуванці партії та самовисуванці) намагаються відсудити перемогу.

Шістнадцять матеріалів із ознаками замовності відстоюють інтереси «Опозиційного блоку». Десять матеріалів присвячені добрим справам Ріната Ахметова. Одинадцять — негативні матеріали, спрямовані проти Ігоря Коломойського, два — проти Андрія Садового. Таким чином, із завершенням виборів головні лінії внутрішньоукраїнської інформаційної війни в новинах збереглися.

Тижневики за 2 листопада (детальний моніторинг)

Виборчі жнива закінчилися й журналісти почали нарешті братися за роботу. Хоча старі добрі традиції воєн олігархів руками медійників залишилися. Канали почали більше давати аналітики як політичної, так і економічної ситуації в України. редакції підсумкових випусків почали частіше збирати всю «дрібну» інформацію та видавати її в узагальненому сюжеті — з передової, Донецької області чи Луганської. Головні теми тижня, висвітленні у підсумкових тижневиках: коаліціада, так звані вибори самопроголошених «ДНР» та «ЛНР», повідомлення з зони бойових дій.

Ведуча «Фактів тижня» на ICTV Оксана Соколова у аналізі коаліційних перипетій порівнює та називає коаліціаду-2014 «дежавю» з 2005 роком та називає це причиною приходу Януковича в 2010 році. Журналіст Олександр Візгін вдається до оцінкових суджень, називаючи результат «Самопомочі» на виборах найбільшою сенсацією. Кореспондент не вказує кількості голосів за партії «Батьківщина» та «Опозиційний блок». Коментар політолога Олексія Гараня маніпулятивно поданий в контексті Блоку Петра Порошенка.

«События недели» на «Україні» у темі коаліціади звернули увагу на те, що у коаліційні переговори втрутилися президент та прем’єр-міністр, хоча, як виконавча гілка влади, повинні залишатися незалежними. Цікаво, що наступного дня після випуску Петро Порошенко зробив заяву, в якій дистанціювався від створення коаліції. Порівняно з іншими тижневиками, в «Событиях недели» підійшли більш відповідально до теми та фактологічно розповіли про різноголосся серед переможців. Журналістка Анастасія Образцова не дає в сюжеті синхрону представника «Самопомочі», тоді як коментарі інших учасників коаліційних переговорів присутні.

В ефірі «України», також, вийшов «кілерський» сюжет про проблемні округи, на яких ще не підраховані голоси, та «руку Коломойського», який до цього, мовляв, доклався.

У «Подробностях недели» на «Інтері» приділили ледь не половину ефіру псевдовиборам в «ДНР» та «ЛНР». За версією ведучого Дмитра Анопченка, це голосування — головна тема. У випуску з’явився короткий синхрон лідера бойовиків Олександра Захарченка, після чого Дмитро Анопченко повідомив глядачам про правило «не давати слово терористам» та пояснив, чому було зроблено виняток з правила. Невиправданою було запрошення Олега Ляшка для розмови про «вибори» самопроголошених республік. «Інтер» підготував власний сюжет з Луганська.

У «ТСН. Тижні» на «1+1» тему формування коаліції поставили майже всередині ефіру, пропустивши вперед воєнну тематику. У підводці Алла Мазур, як і Оксана Соколова, каже про загрозу повторення 2005 року, хоча робить це лише напівнатяком. У огляді потенційних учасників коаліції з’явилися синхрони представників усіх політичних сил, окрім Радикальної партії Олега Ляшка, проти якого «1+1» вів антикампанію напередодні виборів.

Для висвітлення псевдовиборів на Донбасі «1+1» відправив власного кореспондента Руслана Харченка, який підготував репортаж з місця подій, знятий на мобільний телефон.

Також окремо вийшов сюжет Івана Гребенюка про акції переселенців проти виборів. Утім, вже на початку журналіст дещо маніпулятивно зазначає, що голос проукраїнських переселенців — справжній. Хоча у це визначення кожна зі сторін конфлікту може вкласти власний смисл. Лише «1+1» висвітлив протести з усієї України, а не тільки з Києва.

У «Час. Підсумки тижня» на 5-му каналі аналіз перипетій між переможцями виборів теж опинився першим у верстці випуску. Ведучий Віталій Гайдукевич вдався до дещо тенденційного аналізу та не зовсім коректних історичних паралелей з подіями 100-річної давнини. У сюжеті Олексій Братущак, як і Оксана Соколова на ICTV, некоректно проводить причинно-наслідкові зв’язки зі здобуттям президентства Віктором Януковичем 2010 року.

Так звані вибори на територіях, підконтрольних бойовикам, 5-ий канал не висвітлював.

«Час. Підсумки тижня» на 5-му, як і «ТСН. Тиждень», інформація про 32-ий блокпост дали в оглядовому сюжеті. При цьому автор матеріалу застосовує лексику щодо противника, якої раніше на 5-му каналі не застосовували — «ворог». Теза про те, що «ворог» не хоче миру поєднана зі синхроном бійця «Азова», який заявляє фактично про бажання тиснути на противника, тобто відновити бойові дії. Таким чином, з легкої подачі журналіста, сам боєць добровольчого батальйону стає цим умовним «ворогом». Загалом журналіст робить інформаційну «затравку» для глядача, щоби реципієнт побачив причини, чому варто відновлювати активні бойові дії. Також фокусується на деморалізаційному стані військових, які не розуміють, за що воюють.

«Вибори та ЗМІ»

фото - xn--80adalray4a3a3bo3f.xn--p1ai

Print Friendly

Поділитись

About Author

lera.lauda