Наталя Лигачова: Парламентські вибори-2014 показали, що можна перемогти без «джинси»

Новини Огляди — 10 листопада 2014

 

 

 

 

 

 

Такі результати були озвучені сьогодні під час прес-сніданку «Парламентські вибори-2014: вплив медіа», який організувала ГО «Телекритика» в рамках спільного проекту Європейського Союзу та Ради Європи «Зміцнення інформаційного суспільства в Україні».

«Виборча кампанія продемонструвала, що можна виграти без джинси.  Оскільки партії з найвищими результатами  – «Народний Фронт» та «Блок Порошенка» – практично не розміщували замовних матеріалів, але при цьому вели активну відкриту рекламну кампанію», - зазначила Наталя Лигачова, шеф-редактор «Телекритики». Найбільше джинсували партії «Опозиційний блок», «Батьківщина», «Сильна Україна» (див. інфографіку).

«У той же час вибори засвідчили, що телебачення має дуже великий вплив на виборця. Ми це побачили як на позитивних прикладах – таких як грамотна та креативна рекламна кампанія “Народного фронту”, так і на негативних – “Громадянська позиція” і “Заступ”, - додала пані Лигачова. – Партія Анатолія  Гриценка майже не була присутня на телеекранах, і її результат виявився провальним. А Заступ” - партія, про яку ще два місяці тому ніхто не чув, регулярно з’являлась на телебаченні з популістськими гаслами, і її результат виявився вищим, ніж у ідеологічних партій з багаторічним досвідом».

Лідерами «джинси» були «Інтер», «Україна» та ICTV.

«Інтер» у період з 3 по 19 жовтня найбільше джинси подавав  від «Опозиційного блоку» – найактивніше піарили Юрія Бойка, Нестора Шуфрича та Олександра Вілкула. Також в «Подробностях» були матеріали на користь «Сильної України», «Батьківщини», «Заступу», але в меншій кількості, ніж «Опозиційного блоку».

Телеканал «Україна»  найбільше піарив доброчинність Рената Ахметова, також подавав матеріали на користь «Батьківщини», «Громадянської позиції», КПУ, Блока Петра Порошенка та інших.

Новини СТБ, «1+1» Нового каналу містили меншу кількість матеріалів з ознаками замовності. Найчистішими виявились новини 5-го каналу та Першого національного.

Характерною рисою передвиборчої кампанії були корпоративні війни у теленовинах. «Останній раз таку кількість чорного піару” ми бачили лише у 2004 році», - зазначила пані Лигачова. Лідерами по розміщенню «чорного піару» є «1+1» та «Інтер».

 

Ситуація на регіональних телеканалах не краща: моніторинг зафіксував збільшення джинси у передвиборчий період. У вересні найбільше замовних матеріалів розміщували харківський 7 канал (40% контенту з ознаками замовності), сумський «Відікон» (48%), у жовтні – сумський канал «Академ TV» (57% контенту з ознаками замовності), запорізький «ТВ-5» (53%).

Найчистіші новини виявились на львівському каналі ZIK (5% контенту з ознаками замовності). Найбільше джинсував «Опозиційний блок».

Як розповіла експерт ГО «Телекритика» Антоніна Мніх, практично всі регіональні телеканали роблять промо кандидатам-мажоритарникам, частими є сюжети про кандидатів, які будують свій піар на благодійних акціях з підтримки поранених бійців АТО.

У жовтні найбільше джинсували такі кандидати-мажоритарники, як Євген Карташов, Олександр Григорчук, Ігор Шурма, Сергій Кальцев. На телеканалі «ТВ 5» щоденно розміщували чорний піар проти Володимира Бандурова, суперника Григорчука по округу № 79.

Ситуацію із замовними матеріалами у друкованій пресі та інтернеті моніторив Інститут масової інформації. «На відміну від телебачення, у пресі джинсували абсолютно всі політичні партії, - зазначила виконавчий директор ІМІ Оксана Романюк. – У центральних ЗМІ третина джинси – від Сильної України”, на другому місці “Опозиційний блок”».

У регіональній пресі, як і на регіональних телеканалах, левова частка джинси – від кандидатів-мажоритарників. Обласні «лідери» за кількістю замовних матеріалів – це Запорізька і Дніпропетровська області. Крім того, моніторинг зафіксував, що найбільше замовних матеріалів розміщували державні ЗМІ, а не приватні.

Серед друкованих ЗМІ і інтернет-видань найкраще дотримувались стандартів газета «Факти» (серед загальноукраїнських видань) та Liga.net, найгірше – «Обозреватель», журнал «Корреспондент», та  «Комсомольская правда в Украине».

Медіаексперти підкреслили, що через таке засилля джинси виборець не отримує достатньо інформації про партії та кандидатів у депутати. «Головна шкода, яку несе джинса – це те, що вона спотворює вибір виборця», – наголосила Наталя Лигачова.

Щоб подолати явище джинси необхідно саморегулювання ЗМІ, зміни у законодавстві та  збільшення повноважень регуляторного органу. Григорій Шверк, заступник голови Нацради, зауважив, що на даному етапі Національна рада має право лише моніторити телеканали та,  у разі виявлення порушень, повинна інформувати про це Центральну виборчу комісію або відповідну окружну виборчу комісію.

«Перше, що потрібно зробити – це юридично описати поняття джинси, і у законодавстві визначити міру покарання за джинсу та органи, які мають його здійснювати», - наголосив Григорій Шверк.

ГО «Телекритика» нагородила 5-й канал та Перший національний,  які протягом виборів дотримувалися журналістських стандартів.

На фото: Наталя Лигачова та Володимир Мжельський, шеф-редактор 5-го каналу.

Відзнаку Першого національного каналу отримують ведучі новин Ілона Довгань та Інна Москвіна

Висновки експертів «Телекритики» базуються на аналітичних дослідженнях ефіру щоденних новин центральних та регіональних телеканалів, підсумкових щотижневиків та політичних ток-шоу.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» в рамках проекту «Зміцнення інформаційного суспільства в Україні» за підтримки Ради Європи. Протягом трьох місяців парламентської кампанії-2014 року  (вересень-листопад) щотижня публікується описово-аналітичний  звіт якості висвітлення головних тем  кожного дня, з підрахунком кількості матеріалів з ознаками замовності,  у новинах 7-ми телеканалів («Інтер», «1+1», СТБ, ICTV, «Україна», 5-й, та Перший національний).

Моніторинг матеріалів суспільно-політичної тематики з ознаками замовності (або цензури) в теленовинах, а також випадків замовчування важливої длясуспільства інформації здійснюється громадською організацією «Телекритика» за підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк» в рамках проекту «Медіа та вибори. Парламентські вибори-2014». Протягом одного тижня кожного місяця (вересень-листопад)  проводиться кількісно-якісний аналіз  новин 8-ми телеканалів («Інтер», «1+1», «Україна»,  СТБ, Новий канал, ICTV,  5-й,  Перший національний).  В рамках цього ж проекту аналізуються також  підсумкові політично-інформаційні щотижневики та політичні  ток-шоу.

Чумак Вікторія, «Вибори та ЗМІ»

Print Friendly

По темі

Поділитись

About Author

lera.lauda