Моніторинг: На телеканалах значно побільшало чорного піару

Моніторинг — 21 листопада 2014

Узагальнений огляд щоденних випусків новин, телевізійних тижневиків та ток-шоу за 13-19 жовтня.

Із наближенням виборів тема бойових дій на Донбасі у щоденних випусках поступово відійшла на другий план. Натомість в підсумкових тижневиках за тиждень до виборів цій темі приділили мало уваги.

У передостанній тиждень виборчої кампанії замовних матеріалів побільшало; особливо активізувався «Опозиційний блок», який робить наголос на теплі, пенсіях і стабільності. Лідером за кількістю джинси серед телеканалів залишається «Інтер».

Також серед замовних матеріалів значно побільшало чорного піару. На «Інтері» та «1+1» чорний піар був щоденним і регулярним. Зовсім вільні від «чорнухи» новини СТБ, Першого і 5-го каналу. Вперше зафіксовано замовні матеріали на як на користь, так і проти «Самопомочі».

Політичні ток-шоу «Свобода слова» та Шустер Live відзначилися тенденцією до «примирення» в публічно мій дискусії як між політичними опонентами, так і між журналістами та політиками.

Щоденні випуски новин за 13-18 жовтня (детальний моніторинг)

На «1+1» не припиняється кампанія з дискредитації Ляшка. Канал Ігоря Коломойського щоденно давав у ефір матеріали проти лідера Радикальної партії. Матеріали виходили під невиправданним інформаційним приводом та без представлення позиції самого Ляшка.

В ефірі ТСН також з’являлися сюжети на користь протеже Ігоря Коломойського – колишнього регіонала Віталія Грушевського та корпоративна джинса на користь «ПриватБанку».

«1+1» видав у ефір кілька матеріалів з ознаками замовності, в яких були невиправдані коментарі кандидатів в нардепи Сергія Міщенка, Олега Сиротюка, Олександра Шевченка.

«Інтер» залишається лідером за кількістю «джинси». Із 15 жовтня, окрім регулярних матеріалів на користь Ляшка, появилися матеріали проти «Самопомочі». 17 жовтня в «Подробностях» вийшло два сюжети проти «Самопомочі» і Андрія Садового. 18 жовтня львівського міського голову звинуватили у корупції. Можливості відповісти на звинувачення в ефірі «Інтера» не надано.

У сюжетах «Подробностей» з’являлись невиправдані коментарі представників «Опозиційного блоку».  Найбільш активно «Подробности» піарили Нестора Шуфрича та Олександра Вілкула, З’являлися, також, невиправдані коментарі Михайла Добкіна, Сергія Ларіна, Миколи Скорика.

Щодня у ефірі «Інтера» виходив дайджест замовних матеріалів також на користь «Сильної України», «Батьківщини», «Опозиційного блоку», «Громадянської позиції», «Заступу», Радикальної партії, Блоку Петра Порошенка.

13 жовтня «Подробности» без інформаційного приводу та дотримання балансу дали в ефір рекламний матеріал про Ляшка, який лідер Радикальної партії використав для антиреклами близького до Ігоря Коломойського кандидата Олександра Шевченка. 16 жовтня Для матеріалу проти Коломойського було використано тему «Укрнафти». В сюжеті не дотримано балансу думок.

«Інтер» систематично не титрує політиків як кандидатів у депутати від певної політичної сили: Борислава Березу (який з’являвся на «Інтері» два дні поспіль) називають «представником “Правого сектора”», Олеся Донія ― депутата від групи «Європейська суверенна Україна», Ляшка ― як позафракційного. Ті самі проблеми з титруванням Нестора Шуфрича (постійно присутній в ефірі «Інтера»), Олега Тягнибока та Віктора Чумака. Більшість коментарів були неінформативними та невиправданими. Двічі «Інтер» допомагав висуванцю Блоку Петра Порошенка Віталію Чудновському, близькому до співвласника каналу Сергія Льовочкіна, негативними матеріалами про його головного опонента на мажоритарному окрузі ― Антона Яценка.

14 жовтня «Подробности» дали в ефір матеріал з порушеннями стандартів про Одеський нафтопереробний завод. Сюжет із частим використанням оцінкових суджень без дотримання балансу спрямований проти Ігоря Коломойського.

Бездоказово на «Інтері» звинувачували кандидата в нардепи Наталію Б’янову у використанні адмінресурсу. В сюжеті не дотримано стандарту балансу думок та не надано позиції правоохоронних органів.

«Факти тижня» на ICTV неодноразово давали передвиборчу агітацію «Опозиційного блоку» та «Сильної України», «Батьківщини», «Заступу», Блоку Петра Порошенка. Уже традиційно вихваляє ICTV члена сім’ї свого власника ― Леоніда Кучму та доброчинність Ріната Ахметова. Вперше в новинах ICTV з’явилися замовні матеріали на користь «Самопомочі» – про те, що кандидати від «Самопомочі» пройшли тест на детекторі брехні. Однак глядачі не отримали підтвердження того, що відповіді кандидатів під час тесту справді були правдивими. В іншому сюжеті розповідається про успіх Львова з використанням синхрону мера міста та кандидата від «Самопомочі» Андрія Садового.

15 жовтня ICTV без дотримання балансу звинуватив Ігоря Коломойського в оборудці з Херсонським нафтоперевальним комплексом. У ефірі ICTV вийшов замовний матеріал на користь кандидата-самовисуванця Сергія Пояркова, якого про титрували як «активіста та художника». У матеріалі про підкуп виборців на Донбасі також невиправдано використаний синхрон Пояркова.

18 жовтня в «Фактах тижня» вийшов замовний сюжет про кандидата від «Правого сектору»Борислава Березу. Такий же матеріал дав «Інтер».

Канал «Україна» продовжив щоденно вихваляти доброчинність свого власника Рената Ахметова: гуманітарна допомога в Маріуполі та конференція для волонтерів «Взаємодія без кордонів» із коментарем представниці фонду Ахметова Дарії Касьянової. Також в «Событиях» рекламували компанію Ахметова ДТЕК. Окрім цього, в «Событиях» появлялися замовні матеріали на користь «Батьківщини», «Громадянської позиції», «Сильної України» та Радикальної партії. В ефір були запрошені  представники «Опозиційного блоку» Юрій Бойко, Андрій Черкасов, Олександр Вілкул. Протягом тижня недоцільні коментарі від цієї політичної сили, також, з’являлися інших сюжетах. Також гостями ефіру були кандидат від Блоку Петра Порошенка Юлій Мамчур та Остап Семерак від «Народного фронту». При висвітленні конфлікту з 34-им каналом у Дніпропетровську «Україна» знову зачіпає Ігоря Коломойського. 16 жовтня «Україна» дала в ефір два сюжети проти Коломойського. Також в «Событиях» з’явився замовний матеріал проти кандидата від «Самопомочі» Семена Семенченка.

Протягом тижня на СТБ з’являлись замовні матеріали на користь «Опозиційного блоку», «Громадянської позиції», «Сильної України», «Батьківщини». 13 жовтня у «Вікнах» вийшов матеріал про відновлення життя на Луганщині, побудований на особі губернатора області. В сюжеті подано аж п’ять коментарів Москаля. Канал також піарив проект «Медсанбат» власника телеканалу Віктора Пінчука  та поїздки його тестя Леоніда Кучми. Ознаки замовності також має матеріал «Вікон» про меморандум підтримки Реанімаційного пакету реформ, який підписали вісім політсил.

На Першому національному в матеріалі про створення громадської ради, яка контролюватиме люстрацію, кандидата в нардепи від «Самопомочі» Єгора Соболєва протитрували як голову громадського люстраційного комітету України. Коментар його також був не надто доцільним. Дотепер на каналі не було помічено джинси, тому можна припускати, що це лише помилка, але редакторам варто бути пильними.

5 канал протитрував кандидата в нардепи від БПП Віктора Чумака як голову комітету з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією.

171 ― загальна кількість матеріалів (сюжетів і БЗ) з ознаками замовності, зафіксованих у новинах загальнонаціональних каналів протягом тижня. Це значно більше, ніж на минулому тижні (129). Безперечним антилідером залишається «Інтер» ― 76 сюжетів і повідомлень з ознаками замовності. Далі ― «Україна» (44), ICTV (27), «1+1» (13) і СТБ (9).

Так само безперечний антилідер серед політичних сил, на користь яких виходять замовні матеріали ― «Опозиційний блок» (36 матеріалів), далі «Сильна Україна» (16), «Батьківщина» (14), Блок Петра Порошенка (8), Радикальна партія Ляшка (6), «Заступ» і Громадянська позиція (по 3). Вперше було зафіксовано замовні матеріали на користь партії «Самопоміч» (2).

Чимало замовних матеріалів спрямовані на дискредитацію політичних опонентів: Олега Ляшка і Радикальної партії, команди Ігоря Коломойського, партії «Самопоміч». Найактивніші «бойові дії», як і раніше, ведуть «Інтер» та «1+1», подекуди в них включаються ICTV та «Україна». Зовсім вільні від чорного піару новини СТБ, Першого і 5-го каналу.

Підсумкові випуски за 19 жовтня (детальний моніторинг)

У телетижневиках різко зросла кількість джинси. Ключовими темами були: саміт у Мілані за участі Порошенка та Путіна, бунт строковиків внутрішніх військ та заворушення під Верховною Радою. Мало уваги редакції приділили темі виборів.

Бунт нацгвардійців та заворушення під Верховною Радою — ще одна тема, яка об’єднала всі канали. І всі редакції за єдиною фабулою вказували на участь російських спецслужб в організації цих протестів. Стрижнями усіх сюжетів стали синхрони голови СБУ Валентина Наливайченка та міністра МВС Арсена Авакова, записані при одних і тих же обставинах. Решта — деталі, які імітують унікальність та відмінність сюжетів.

ТСН на «1+1» пов’язав бунт солдат внутрішніх військ із самітом у Мілані. Ведуча Алла Мазур озвучила цю тезу із посиланням на анонімних політологів. У сюжеті журналістка Ольга Кошеленко використовує аналогію з біблійною Таємною вечерею та подає негативний образ Путіна: «Путін демонстрував у Мілані свій гонор як міг — солідний чоловік на великій машині з купою охоронців»; «А так з’являється лідер масштабу Путіна — пафосний броньований “Мерседес”, прилетів з Росії і, до речі, не один». Не згадано про відновлення контролю на кордоні, домовлену ціну на газ, безпілотники від ОБСЄ та невизнання виборів «ДНР» та «ЛНР». Інформацію про безпілотники редакція подає окремо начиткою від ведучої та синхроном Президента Порошенка. А ціну на газ у студії Алла Мазур обговорила з гостем прем’єром Арсенієм Яценюком.

У повідомленні про бунт солдат-строковиків ТСН традиційно зіграв на емоціях, представивши бунтівників як не патріотів. Для цього було використано порівняння із військовими, які зараз перебувають в зоні бойових дій. Інше некоректне порівняння, яке використав Руслан Харченко, стосується того, скільки раніше служили в армії батьки цих військових. Мовляв, таким чином нацгвардійці не мають морального права обурюватися, що прослужили вже півтора року.

Сюжет про вибори на сході поставили наприкінці верстки. У матеріалі Ольга Кашпор без дотримання балансу показує колишніх регіоналів, як порушників, а про європейських патріотів – чистими на руку.

«1+1» продовжив транслювати замовні сюжети без дотримання балансу про Олега Ляшка. Канал у різко сатиричному стилі розповів про напад на лідера Радикальної партії в Івано-Франківську.

«Факти тижня» на ICTV також представили Володимира Путіна в негативному контексті, використавши інформацію про його прийом у Сербії в радянському стилі, та про запізнення на кілька зустрічей. У сюжеті про бунт солдатів Внутрішніх військ журналіст Сергій Смальчук лише одним реченням із посиланням на МВС та без будь-яких доказів вказує, що причетні — спецслужби Росії. ICTV був єдиним з телеканалів, котрий не відмовився від коментарів учасника виборчих перегонів Дмитра Тимчука (№13 у списку «Народного фронту»). У сюжеті Володимира Соколова про «козирі» головних партій перед виборами було помічено маніпуляції із соціологією та посиланням на невідомих експертів, а також відсутність баланс. Зокрема, про деякі партії журналіст говорить розлого, даючи синхрон представника партії, а про деякі — одним-двома реченнями. Так, немає жодного коментаря від «Громадянської позиції», «Народного фронту» та «Опозиційного блоку». Натомість увага зосереджена на «Сильній Україні». Спираючись на тих же невідомих експертів, журналіст визначив, що партія Тігіпка — фаворит серед опозиційних сил.

У сюжеті на телеканалі «Україна» не згадано про інші домовленості, яких досягла Україна в Мілані — відновлення роботи кількох КПП на кордоні з Росією, невизнання світовою спільною виборів «ДНР» та «ЛНР» та використання безпілотників ОБСЄ для контролю за дотриманням миру. Редакція «Событий недели» вирішила проаналізувати, як за тиждень відбудуться вибори на сході України. У іншому виборчому сюжеті, який вийшов без зазначення автора, редакція поєднала політичну джинсу з олігархічною. Замовність матеріалу проти Коломойського стає зрозуміло ще із підводки ведучого Олега Панюти. Сюжет побудований на записі розмови керівництва Дніпропетровської області, справжність яких не підтверджена. Після тенденційно поданих синхронів політологів журналіст подає коментар одного з опозиціонерів — Юрія Бойка.

«Інтер» цього разу відзначився ексклюзивним інтерв’ю зі Збігнєвим Бзежинським. Також це єдиний канал, який у своїх ефірах не «зливає» Криму і намагається подавати сюжети про найголовніші політичні події, які відбуваються на півострові.

При висвітленні саміту в Мілані Дмитро Анопченко звернув увагу на цікаву деталь, яку опустили інші телканали, — господар форуму Італія є другом Росії. Крім того, журналіст помічає, що газові переговори йшли не зовсім гладко. При цьому із сюжету не зрозуміло, чи домовилася-таки Україна про ціну 385 доларів за тисячу кубометрів блакитного палива.

Думка щодо результатів переговорів Дмитра Анопченка, який зважає на той же італійський фактор, — єдина серед колег інших підсумкових новин, яка йде врозріз з офіційною позицією Порошенка. Анопченко заявив, що українська делегація не повністю виконала свою місію. Разом із тим, автор матеріалу нічого не каже про відкриття КПП на кордоні з Росією та домовленості щодо безпілотників ОБСЄ. При висвітленні подій під Адміністрацією президента «Інтер» показав ексклюзивні кадри, як на Банковій невідомі молодики в цивільному провокували, а фактично керували нацгвардійцями. У повідомленні про сутички біля Верховної Ради «Інтер» наголосив, що в 14 жовтня під парламентом були помічені прапори кількох сил — «Правого сектора», «Свободи» та «Братства».

У ефірі «Подробностей» Дмитро Анопченко оголосив результати соціологічного опитування без зазначення вибірки, часових рамок, кількості респондентів та замовника. Ведучий згадав, що опитування проходило по всій території України, але закцентовано на результати лише в південно-східних областях.

5 канал цього тижня був невиразним. Чотири сюжети в ефірі (зазвичай — п’ять). Два з яких на журналістському слензі називають «нетленка». Зокрема, це сюжет про перемир’я, яке на сході постійно порушується, та про важливість відходу свідомості національної армії від радянської. Теми хоч і важливі, але зважаючи на брак ресурсу (часового теж), без уваги залишилися більш актуальні події тижня.

При висвітленні саміту в Мілані журналістка 5 каналу повторює помилки медійників з інших каналів — подає або «паркет», або неважливі деталі, які не дають глядачу нічого, що би могло пояснити суть та результати перемовин. Авторка нічого не каже про КПП на українсько-російському кордоні та про безпілотники від ОБСЄ. Щодо газу дотично згадує наприкінці сюжету. Тему протестів під Верховною Радою та бунт солдат-строковиків канал поставив третьою у верстці (з чотирьох сюжетів у ефірі). У підводці Віталій Гайдукевич  — навмисно чи ні — використовує провладну риторику, після якої глядач може з легкістю повірити, що варто заборонити ледь не всі акції протесту. І до «вимушених» обмежень свободи слова недалеко. Адже ведучий уподібнює будь-які антивладні протести з вигодою для Кремля.

Сюжети з ознаками прихованої політичної реклами:

«Факти тижня», ICTV — 3:

«Тим часом попри режим припинення вогню в зоні АТО щодня гинуть по декілька українських бійців».

«В кожної політичної сили, яка йде сьогодні на вибори є свій ключовий козир».

«До іншої теми, яка цього тижня дала російським ЗМІ не лише красиву картинку, а і привід говорити про загрозу третього Майдану».

«События недели», «Україна» — 3:

«Ну а в стране стартовала люстрация».

«Самые тревожные новости избирательной гонки поступали на этой недели из Днепропетровской области».

«Дважды за эту неделю пытались заблокировать работу металлургического комбината “Запорожсталь”».

«ТСН. Тиждень», «1+1» — 1:

«Про замах на своє життя в Івано-Франківську повідомив ще один учасник перегонів — лідер Радикальної партії Олег Ляшко».

«Подробности недели», «Інтер» — 3:

«Гость в студии: Юлия Тимошенко — «Батькивщина» (3 часть)».

«Еще одно мнение по поводу завтрашнего голосования в парламенте».

«Гость в студии: Юрий Бойко — «Оппозиционный блок» (2 часть)».

«Час. Пудсумки тижня», 5 канал — 0.

Інтерв’ю з політиками (в тому числі, в студії):

«Факти тижня», ICTV:

Юрій Луценко («Блок Петра Порошенка»);

Арсеній Яценюк, прем’єр-міністр України («Народний фронт»);

Олександр Вілкул («Опозиційний блок»).

«События недели», «Україна»:

Юлія Тимошенко («Батьківщина»);

Арсеній Яценюк, прем’єр-міністр України («Народний фронт»);

Юрій Бойко («Опозиційний блок»).

«ТСН», 1+1:

Арсеній Яценюк, прем’єр-міністр України («Народний фронт»);

Сергій Тігіпко («Сильна Україна»).

«Подробности недели», «Інтер»:

Ірина Геращенко («Блок Петра Порошенка»);

Микола Томенко («Блок Петра Порошенка»);

Володимир Яворівський («Батьківщина»);

Юлія Тимошенко («Батьківщина»);

Олександр Вілкул («Опозиційний блок»);

Юрій Бойко («Опозиційний блок»);

Олег Ляшко (Радикальна Партія Олега Ляшка) — двічі;

Анатолій Гриценко («Громадянська позиція»);

Дмитро Ярош («Правий сектор»);

Олег Тягнибок (ВО «Свобода»).

Ток-шоу Шустер Live (13 жовтня) та «Свобода слова» (17 жовтня) (детальний моніторинг)

Савік Шустер у випуску свого ток-шоу за 17 жовтня продовжив дозволяти кандидатам піаритися, не задаючи незручних запитань. Але навіть, здавалося б, опоненти, та навіть журналісти демонструють  «примирливу» тенденцію в публічному спілкуванні. Бажання представників політсил використати ефір популярної програми практично за тиждень до дня голосування саме для агітації  а не для серйозного обговорення проблем було очевидним і передбачуваним. А явно надмірна кількість гостей гарантувала смисловий хаос  і труднощі з раціональним сприйняттям.

З огляду на те, що темою основної частини програми фактично була т.зв. електоральна корупція (передусім, різноманітні форми підкупу виборців, інші нелегітимні способи отрмання електоральної переваги )  – очевидною була доцільність запрошення представників правохоронних органів. Повідомлення – в тому числі від імені МВС – про  начебто сотні зафіксованих правопорушень, пов’язаних саме з підкупом виборців, явно спонукали до того, щоб почути офіційну точку зору і реальну картину щодо кримінальних проваджень у цій сфері. Тим більше, що така інформація в ефірі могла б справити достатньо сильне враження – принаймні на частину тих громадян, які вирішили «продати» свої голоси.  Цього, на жаль, зроблено не було.

Самі ж політики практично не озвучували в ефірі конкретних випадків політичної корупції, а обговорювали тему поверхнево, що є найлегшим способом заговорити її,  уникнувши незручних для учасників запитань. Як від політиків, так і від ведучого не прозвучала низка конкретних питань щодо вирішення проблеми корупції, які могли зробити дискусію більш конструктивною.

Випуск «Свободи слова» з Андрієм Куликовим за 13 жовтня був примітний хіба що участю двох політиків, які одні з небагатьох представників минулого режиму,  разом з Сергієм Тігіпко і, меншою мірою, Юрієм Бойком продовжують час від часу  з’являтися на телеефірах. Ці політичні сили очевидно не пов’язують свої надії з телеприсутністю і сподіваються на осколки південно-східного електорату та його реваншистські настрої. Це і визначило тези їхніх виступів – акцент на реформаторстві та миротворчі заклики.

Валерій Хорошковський використовував відпрацьовані прийоми ухилення від неприємних запитань. Всі інші його риторичні спекуляції, щодо реформ чи начебто якихось особливих заслуг в справі боротьби з корупцією – абсолютно «порожні», позбавлені осмисленої аргументації і конкретних прикладів, просто для того, щоб означити і виправдати свою присутність в ефірі. Водночас політик виглядав дуже вразливим для критики, однак присутні в студії політичні опоненти не використовували цього в дискусії, залишаючи можливість для ухилення чи маневру.

Тенденція до «примирення» в публічному спілкуванні як між політичними опонентами, так і між журналістами і політиками була помітна в дискусіях. Складається навіть враження, що й ті журналісти, які ще зовсім недавно публікували гострі розслідування зловживань «колишніх», перейшовши в статус політиків, починають втрачати ентузіазм.

«Вибори та ЗМІ»

фото - deloman.ru

Print Friendly

Поділитись

About Author

lera.lauda